Blogi: Vieraskynä , ma 15.05.2017 07:52

Liberalismin pimeä puoli

Liberalismin ja konservatismin eroa kuvasi amerikkalainen ajattelija Russell Kirk (k. 1994) ideologian ja elämäntavan eroksi. Ideologioilla luodaan utopioita, jotka irrottavat asiat todellisuudesta. Niiden avulla pyritään valtaan, muuttamaan lakeja ja instituutioita, ihmisluontoa ja ihmisten kohtaloita. Konservatismia ei voi kutsua ideologiaksi, koska sillä ei ole kollektiivista eikä puhtaasti individualististakaan oppirakennelmaa. Konservatiivin tunnistaa kohtuullisuutta, rehellisyyttä, historiallista jatkuvuutta ja julkista lojaalisuutta korostavasta asenteesta. Kaikki ei ole kaupan, eikä talous voi sanella kaikkia ehtoja. Terve järki kulkee tunteiden edellä.

Kirk totesi liberalismista, että se on ensisijaisesti sentimentaalista hyväntahtoisuutta. Omia tunteitaan rakastavien liberaalien oppijärjestelmä rakentuu humanismin väärinymmärtämiselle. Humanismi ravitsee henkeä, siitä noussut humanitarismi taas uskoo parantavansa ihmiskuntaa keskittyen utilitaristisiin periaatteisiin ilman jumalillista apua sosiaalisen omantunnon innoittamana. Teollisen vallankumouksen jälkeen kunnioitus vanhaa tietoa kohtaan hiipui ja alettiin puhua tehokkuudesta, pragmatismista ja edistyksestä. Humanitarismin korvattua humanismin ajauduttiin kulttuuriseen vararikkoon, mikä ilmenee yhteiskunnallisena tarkoituksettomuutena ja merkityksettömyytenä tai siitä elinvoimansa saavana radikaalina asiat päälaelleen kääntävänä vallankumouksena.

Liberalismin kytkeytyminen vasemmistolaisuuteen on viime vuosikymmeninä mullistanut poliittista ajattelua. Demokraattisesta edustuksellisesta vaikuttamisesta on päädytty ilman kansan tukea ajettaviin vasemmistolaisiin agendoihin, joita edistetään oikeusteitse ja mielipiteitä manipuloimalla, mediaan ja koululaitokseen vaikuttamalla. Perhearvojen kunnioitus ja yksityinen sekulaarisuus ja seksuaalisuus on vaihtunut gender-ideologiaan, seksuaalisen vallankumouksen mukanaan tuomaan suvaitsemattomuuteen, moralistiseen asenteellisuuteen ja avoimeen sekulaarisuuteen. Sanan- ja uskonnonvapaudesta, asenteesta ”elä ja anna toisten elää” on siirrytty siviilioikeudelliseen moraalin ja sosiaalisten suhteitten säätelemiseen, päämääriin pääsemiseen laillisen pakon avulla. Asioita polarisoidaan ideologisen puhtauden nimissä.

Miten liberaalissa uusvasemmistolaisessa humanitarismissa on päädytty sosiaalisten liikkeiden kiihkoilevaan kansalaisvaikuttamiseen? 1800-luvun historioitsija Alexis de Tocqueville vastaa teoriallaan ”pehmeästä totalitarismista”, minkä materiaalisen hyvinvoinnin ja individualistisen itsekkyyden amerikkalainen yhteiskunta synnyttää heikentämällä ihmisluontoa. Hyveistä tulee kesympiä; tasa-arvosta vahvempaa; keskinäiset, vapaat itsehallitut yhteisöt ja instituutiot menettävät otettaan samalla kun keskushallinto vahvistuu. Demokraattisesta ihmisestä tulee sosiaalidemokraattinen ihminen ja demokraattisesta yhteiskunnasta tulee sosiaalidemokraattinen yhteiskunta. De Tocqueville huomasi kehityskulun jopa aikana, joilloin uskonto vielä piti ihmistä otteessaan estäen heitä liukumasta täydelliseen itsekkyyteen.

Valtion holhoavan asenteen tiukennuttua kansasta tulee lopulta de Tocquevillen mukaan pelokas ja työteliäs lammaslauma, jonka paimentamisesta hallitus huolehtii. Kansalaisen tahtoa ei ole vielä nujerrettu, mutta sitä on muokattu ja taivuteltu. Uuden synnyttäminen on estetty ilman tyranniaa tukahduttamistoimenpitein. Nykyaikana viimeisten vuosikymmenten kuluessa olemme kokeneet saman kansalaisyhteiskunnan ja ihmisluonnon toisiinsa sopeutumattoman vaiheen, missä lisäannos holhoamista ja kontrollin laajentamista on saanut aikaan seuraavan askeleen demokratian arvonalennuksessa varsin inhimillisistä syistä. Ihminen ei voi elää ilman jonkinlaista yhteisöä, ellei meillä enää ole sellaista, niin otamme ympärillemme korvikeyhteisön ideologisista liikkeistä ja valheellisesta sortopolitiikasta, ja näin siirrymme yhä pahempaan valvonnan yhteiskuntaan.

Eikä tämä kontrollin muoto ole enää pehmeää, vaan se pyrkii pakottamalla muuttamaan ihmisluontoa ja yhteiskuntaa pois individualismista kohti erilaisuuden ja vieraan suosimista. Radikaaleista ideologioista voimansa ammentava monikulturalismi; gender-politiikka; kolonialismista syyllisyyttä tunteva ajattelu; äärimmäinen ympäristöoppi; vähemmistöjen loukkaamattomuusasema; venyttävät jatkuvasti suvaitsevaisuuden rajaa yhä erityisempää kohti. Oikeuksien katsotaan tulevan ennen velvollisuuksia, laadun mittaamisen merkitys sivuutetaan.

Yhteinen arvopohjana murtuu ja vakaa perusta horjuu. Päivän moraalia vartioivat vihapuhetta suitsimaan komennetut virkamiehet. Sananvapaus on lyöty. Ihmiselämä on puristettu ideologisen oikeudenmukaisuuden ankaraan pakkopaitaan. Erilaisille instituutioille, kansalaisjärjestöille ja organisaatioille on sälytetty niin auktoriteettia kuin valtaakin määrittää puhtaan ideologian mukaista käytöstä. Virkamiesten totalitaristinen valta kumpuaa käsityksestä, että he ovat vain auttamassa ihmisiä suurempaan suvaitsevaisuuteen ja parempaan sopeutumiseen.

Totalitarismin pehmeä muoto sopeuttaa kansalaisia uuteen ajatteluun. Ei voi kuin toivoa, että totalitaristinen tila romahtaa ennen kuin barbarian tila saavutetaan ja aidon yhteisön loputkin rippeet ehditään tuhota. Russell Kirk totesi, että ihminen on omassa persoonassaan järjestyksen keskus, kaaoksen aikana hän voi pitää sielunsa itsellään. Mikään järjestelmä ei voi valvoa kaikkea.

 

Lähteet:

Frohnen, B. 2017. Is America devolving into soft totalitarism? The Imaginative conservative. 30.4.
Krason, S. M. 2017. What happened to American liberalism? Crisis-magazine 1.2.
Niemeyer, G. (1907-1997) Russell Kirk and ideology. New ed. Imaginative conservative. 2.10.2016.

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

Vieraskynä ma 15.05. 07:52

Kommentit: 2

Juha. ma 15.05.2017 11:26 1

Minun ei tarvitse siteerata kuin Raamattua, tuota aliarvostettua "sudenpentujen käsikirjaa", josta löytyy viisauksia joka lähtöön. Näin se menee: "Lopunajan ihmisten viisaus on hulluutta." Ja voiko joku terve järkinen aikuinen ihminen väitää, että tuo lainaus "mestaa" jostain kohdasta. Joku minua henkevämpi tietää, missä kohdassa tuo käymistilassa olevassa paksun puoleisessa kirjassa seisoo. Wanhimmat versiot lienee jo viisasta kaivaa maahan kunhan inkvisiitio tästä etenee, sillä niissä on "wanhentunutta" vanhurskautta. Eikäpä itse Jumalakaan voi puhua puolestaan viittä minuuttia kun jo Mäkinen keskeyttäen kertoo sen olevan kovin loukkaavaa ja ahdasta ottaen huomioon papiston seksuaali elämän, joka rehottaa villinä kuten hyysin takana nokkoset. Todennäköisesti Suomessa käytettävään Raamattuun ympätään III-osaksi näiden "jälkisäädösten" jälkeen vielä Kamasutra kaikkine "tykötarpeineen".

Pertti ma 15.05.2017 13:16 1

Mielenkiintoinen kirjoitus ja lähdeviitteiden mainitseminen tällaisessa yhteydessä ansaitsee ison kiitoksen: itse päädyin mm. The Imaginative Conservativen sivuille, josta löytyi jatkoa ja täydennystä yllä esitettyyn.



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Faeebook sivullamme.

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Kordelinin säätiö jälleen äärivasemmiston tulilinjalla

la 18.11. 07:42

Uusi Suomi sensuroi tällä kertaa radiologian erikoislääkärin kirjoituksen

to 16.11. 20:18

Kuka tulee hallitsemaan Jerusalemissa?

ti 14.11. 04:56

Justin Trudeau ja kulttuurin "avoimuus"

to 09.11. 06:12

100 vuotta Balfourin julistuksen jälkeen - Hamas ja boikottiliike protestoivat Lontoossa

pe 03.11. 18:07

Valehtelua ja vedätystä kunnan päätöksenteossa

to 02.11. 11:02

Itsetuhoisen Euroopan pelastaminen

ti 31.10. 12:36

Hamasin ja Fatahin välinen sovinto on romahduksen partaalla

la 28.10. 15:21

Simo Ruoho: Portland

ti 24.10. 13:47

Muslimihuivi on Shariaa

su 22.10. 11:07

blogit

Vieraskynä

Kordelinin säätiö jälleen äärivasemmiston tulilinjalla

la 18.11.2017 07:42

Juha Ahvio

Gender-ideologia tuhoaa lapsemme

la 18.11.2017 16:34

Professorin Ajatuksia

Havaintoja globaaleista ilmastoestimaateista ja arktisista jäätilastoista

ma 20.11.2017 07:40

Jukka Hankamäki

Miksi Pisan kalteva torni kaatuu?

to 16.11.2017 04:38

Petteri Hiienkoski

Oma maa viimeiseksi -politiikan kova hinta

su 19.11.2017 12:49

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Väestönvaihdos kouluissa rapauttaa oppimisympäristön ja -tulokset

pe 03.11.2017 19:29

Piia Kattelus

Sotilaat poliisin avuksi

ti 10.10.2017 12:58

Henry Laasanen

Seksuaalinen häirintä: valta, vastuu ja syyllisyys

ma 20.11.2017 09:18

Arto Luukkanen

Vaiteliaat ortodoksit Kiovassa vuonna 1957

la 18.11.2017 12:26

Mika Niikko

Asunnottomat eivät tarvitse juhlapuheita

ti 17.10.2017 13:43

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Iltalehti, missä todisteet Pekka Haaviston "syyttömyydestä"?

su 19.11.2017 09:30

Heikki Porkka

Oldies but goldies, 39, Sananvapaudesta

to 16.11.2017 15:47

Olli Pusa

Sote-agentti havainnoi

la 18.11.2017 09:11

Alan Salehzadeh

Iran lähettää afgaanipakolaiset sotimaan Syyriaan

ke 08.11.2017 12:23

Janne Suuronen

Poliittinen poliisi

ma 30.10.2017 21:30

Reijo Tossavainen

Kokoomuksen ja kepun nokittelun seurauksena sotesoppa paloi pohjaan

ma 20.11.2017 10:13

Jessica Vahtera

Tehkää enemmän töitä, siskot!

ke 01.11.2017 09:55

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Kiova kasvaa

su 19.11.2017 12:38

Matti Viren

Paha saa palkkansa, vai saako?

ma 20.11.2017 12:49