Blogi: Olli Pusa, ke 23.08.2017 23:37

Hurskastelua turvapaikkapolitiikasta

Katsoin hämmentynein mielin A-studion keskustelun palautuskeskuksista. Pitäisikö perustaa palautuskeskuksia, joissa valvotaan hylkäävän turvapaikkapäätöksen saaneita, kunnes heidät saadaan palautettua kotimaahansa?

Sisäministeriön kansliapäällikkö julisti, etteivät sellaiset ole järkeviä. Hän puhui kyllä aivan eri asiasta. Hän puhui nykyisenkaltaisesta vastaanottokeskuksesta, johon koottaisiin hylkäävän päätöksen saaneet ja joilla olisi siellä asuessaan oikeus liikkua maassa vapaasti. Ei kukaan tuollaisia palautuskeskuksia tarkoita, vaan paikkoja joista voi vapaasti poistua - mutta vain muualle kuin Suomeen. Onko sisäministeriön kansliapäällikkö asiantuntematon tai typerä tai pitääkö hän kuulijoitaan sellaisina?

Poliittinen jakautuminen asiassa tuli kyllä selvästi esille. Vasemmistoliiton Andersson halusi ratkaisuja, joilla Suomen rajat olisivat auki kaikille halukkaille siitä välittämättä mitä se suomalaisille merkitsisi. Taas odotetusti Jussi Halla-aho kannatti palautuskeskuksia.

Sekavin kuva jäi Kai Mykkäsen ja Matti Vanhasen esiintymisestä. Välillä he esittivät tiukaa linjaa ajavia, mutta todellisuudessa vastustustivat kaikkia Turun kaltaisia tapahtumia estäviä ratkaisuja uutta tiedustelulainäädäntöä lukuunottamatta.

Vetosivat kansainvälisiin sopimuksiin (jotka eivät ole estäneet joitakin muita maita ottamasta tällaisia palautuskeskuksia käyttöön). Vedottiin ihmisoikeuksiin ja EU:n arvoihin, joihin ei taida kuulua se, että valtio suojelee omia kansalaisiaan? Mykkäsen ja Vanhasen pohdinnat lähtivät siitä, että osaa hylkäävän päätöksen saaneita ei voi palauttaa kotimaahansa puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Siksi heillä ei ole tosiasiallista mahdollisuutta poistua maasta.

Tässä vaiheessa hämmennykseni kasvoi. Ensiksikin matkustusasiakirjojen puuttuminen ei estä heidän mielestään kyseisten henkilöiden tuloa Suomeen. Mutta estää palaamisen kotimaahan? Näkeekö joku muu asiassa epäloogisuuden?

Sitten miksi heillä ei ole matkustusasiakirjoja? Joko niitä ei ole ollut, salakuljettajat ovat voineet kerätä ne pois tai sitten ne on hävitetty matkalla. Jostakin kummallisesta syystä useimmilta on hävinnyt matkustusasiakirjat, mutta ei älypuhelimet. Eli asiakirjat on hävitetty tahallaan jälkien häivyttämiseksi. Siinä on jo peruste ihmetellä heidän asioitaan. Jos tietäisivät, että matkustusasiakirjojen puuttuminen johtaa suuriin ongelmiin hylkäävän päätöksen saadessaan, niitä ei hukattaisi tai ei lähdettäisi matkaan ilman niitä.

Sitten miksi matkustusasiakirjoja hävitetään? Kun on seurannut, mitä on paljastunut Turun marokkolaisen murhaajan ja kaveriensa osalta, kertomus on kauhea. Rikollisia, jotka ovat rötöstelleet jo kotimaassaan ja siksi haluavat häivyttää jäljet. Siis asiakirjojen puuttuminen on seurausta rikollisen menneisyyden häivyttämisestä. Ovat esiintyneet eri EU-maissa väärillä henkilöllisyyksillä ja rötöstelleet käytännössä kaikkialla. Samanlainen oli mm. Anis Amri, joka ajoi rekan väkijoukkoon Berliinissä.

Heidänkö suojelemisensa on etusijalla suomalaisten turvallisuuden kustannuksella? Heitäkö ei saa ottaa kiinni ja pitää valvottuna? Heidän oikeutensa piilotella syrjäyttää suomalaisten turvallisuuden, jonka pitäisi olla valtion ykkösprioriteetteja? Turun tapaukseen liittyvässä terrorismissa samoin kuin Berliin rekkaiskussa kysymys oli marokkolaisista rikollisista. Ymmärrän hyvin, että he eivät halua palata maahansa, jossa sattaa olla edessä jopa vastaaminen tehdyistä rikoksista. Mutta miksi meidän pitää auttaa kyseisiä rikollisia piileskelemään - suomalaisten kustannuksella ja suomalaisten turvallisuuden kustannuksella?  Sekö on sitä ihmisarvoisuutta Mykkäsen ja Vanhasen melestä?

Kokoomuksen ja keskustan ideologinen rappio tuli masentavan hyvin esiin kyseisten herrojen linjattoman luikertelun myötä.

Olli Pusa ke 23.08. 23:37

Kommentit: 6

Ripe to 24.08.2017 00:35 3

Olen samaa mieltä. Ei päästy asiassa pintaa syvemmälle. Jäätiin jankuttamaan jostain ”saaresta” tai ”vankilasta”. Jälkensä häivyttäneiden rikollisten ihmisarvosta pidetään kyllä älämölöä, mutta samanaikaisesti suomalaisten ihmisoikeuksilla ja turvallisuudella ei ole mitään arvoa. Tuo ”luikertelu” on tässä yhteydessä hyvin osuva sana.

Juha Kivelä to 24.08.2017 08:26 0

Minä myös, samaa mieltä olen kuin erinomaisessa kannanotossaan Olli Pusa.

Kertoo kylmää kieltä kokoomuksen ja keskustan arvomaailmasta, jossa rikolliset (jopa laittomasti Suomeen tunkeutuneet laittomasti maassa olevat henkilöt) asetetaan Kantasuomalaisia ja Suomen Kansalaisuuden omaavia nähden etusijalle!?

Ilmeisen selväksi on tullut tosiasia, että valitettavasti kokoomuksen ja keskustan kansan(?)edustajat eivät ole edustamassa Suomen Eduskunnassa Kantasuomalaisia, eivätkä Suomen Kansalaisia, sillä lakia säätävinä kansan(?)edustajina he eivät edes tunne tähänkään mennessä kirjoitettua lakia!?

Suomen perustuslaki(kin) jo sanoo toisen (2.) luvun 9§ Liikkumisvapaus seuraavasti, "Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa".

Siis laillisesti maassa oleskeleva, ei laittomasti maassa oleskeleva! Mutta kuten kokoomuksen ja keskustan kansan(?)edustajat myönsivät, on heidän(kin) tahtotilansa ja arvomaailmansa niin pahasti vinksallaan, että he(kin) pyrkivät tekemään kaikkensa, jotta laittomasti maassa olevista saadaan tavalla tai toisella leivottua maassa laillisesti olevia!

Ainoastaan perussuomalaisten edustaja Jussi Halla-aho puhui eilisillan, keskiviikko 23.8.2017, A-studiossa järkeviä, kaikkien muiden puolueiden edustajat olivat omaksuneet jo täydellisen muunnellun totuuden tai suoranaisen valehtelun jalon taidon, taqiyyan!

Edellä olevasta käykin täysin selväksi, ketkä ovat näiden kansan(?)edustajien "esimiehiä" sen tosiasian sijaan, että heidän esimiehinään ei voi olla ketään muita kuin laillisia Suomen Kansalaisia! - Joten edellisen ymmärtääkseen on ymmärrettävä, että nämä maanpetturit pyrkivät leipomaan kaikista mahdollisista laittomasti maassa olevia laillisia maassa olevia täysin pimeiden tarkoitusperien vuoksi!

Kokoomus on ryvettynyt jo niin pahasti aiemmin, kun meni asettamaan Helsingin pormestariksi jäsenensä - väkivaltarikollisen - Jan Vapaavuoren (kok), että sen jälkeen kaikki

Juha Kivelä to 24.08.2017 08:26 0

muu kriminaali(suus) onkin helppo toteuttaa tuosta vaan..

Juha. to 24.08.2017 08:31 0

Kaikki muut paitsi "ihmisvastainen" Jussi Halla-aho olivat karanneet sairaalasta kesken kaiken aivojen vaihtoleikkauksen ennen kuin stuntti edes ehdittiin laittamaan paikoilleen. Niinpä he saivat kokea "kultaisen" hetken elämässään ja näinpä he kuuluvat niiden onnellisten joukkoon, jotka ovat syntyneet kultainen neste päässään.

Juha Kivelä to 24.08.2017 08:47 0

Suomen Tasavallan "presidentillä" Sauli Niinistöllä (kok) on tänään oiva tilaisuus sopia Ruotsin kuninkaan Kaarle XVI Kustaan kanssa siitä, että Ruotsi ottaa takaisin KAIKKI laittomasti Ruotsista Suomeen tulleet "turvapaikanhakijat" yms. ihan millä nimikkeellä heitä nyt milloinkin satutaan kutsumaan!

Mikäli Ruotsi ei ole valmis tähän operaatioon ja sopimukseen, kertoo jo se, että suullinen sopimus, joka Sauli Niinistöllä (kok) on edelleen ollut voimassa Ruotsin kuninkaan Kaarle XVI Kustaan kanssa, pitää paikkansa, ja Kantasuomalaiset saavat varautua uusiin hyökyaaltoihin "pakolois-" tai millä nimikkeellä sitä milloinkin kutsutaan aalloksi.

Äänestäjien tulee olla nyt erittäin tarkkana siitä, ketä missäkin vaaleissa Suomessa äänestää!

Suomen Tasavallan nykyinen "presidentti" Sauli Niinistö (kok) on niin pahasti epäonnistunut tehtävässään - sen lisäksi, että on toiminut MAANPETTURINA jo vuosikymmeniä - että hänen itsensä kuuluisi ymmärtää erota tehtävästään!

Valtakunnanoikeus ei näillä näkymin ole ottamassa Sauli Niinistöä (kok) käsittelyyn hänen MAANPETOKSELLISISTA toimistaan siitä yksinkertaisesta syystä, että KOKOOMUS on miehityttänyt Valtakunnanoikeuden omilla hyvä veli -kerhon jäsenillään!

Asiat kuitenkin jopa Suomessa muuttuvat aikanaan ja oikeus(kin) nousee jälleen arvoonsa!

Hannele Korpela to 24.08.2017 12:05 2

On pelottavaa ajatella, että tässä sekametelisopassa meidän päättäjämme ovat tyhmiä, kuin vasemman jalan saapas. Ehkä jopa se sukka siellä saappaassa. Vai ymmärtävätkö he selkeästi artikuloidun viestin tarkoituksellisesti väärin? Jos jälkimmäinen, niin eivätkö he juuri ole se taho, joka ajaa vastakkainasettelua ja jopa kiihottaa kansanryhmää vastaan? Toisaalta tajuan, että on varmasti katkera kalkki nieltäväksi, että se mistä haittamaahanmuuttokriittiset ovat vuosia puhuneet ja varoitelleet, onkin viranomaisten tahdosta huolimatta täysin paikkansapitävää argumentointia. Jäljellä on enää säälittävät yritykset vedota ihmisarvoon, ihmisoikeuksiin jne. Meillä on vankiloissa rikoksen suorittaneita henkilöitä, eivät he saa vapaasti lampsia yhteisön keskuudessa, he ovat lukkojen takana. Kukaan ei kyseenalaista heidän ihmisarvoaan tai ihmisoikeuksiaan. Miksi siis laittomasti maassa olevien kuuluisi näihin vedoten saada kulka vapaasti keskuudessamme ja näin olla potentiaalinen uhka kansalaisten hengelle ja terveydelle?



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Facebook sivullamme.

Olli Pusa

Sosiaaliturvapolitiikan dosentti, Yhteiskuntatieteiden tohtori, vakuutusmatemaatikko (SHV) Eläkkeiden ja sosiaaliturvan rahoituksen asiantuntija

tuoreimmat

Kojamo - rahastus ja kusetus

ke 23.05. 16:40

Kommunistista oikeusteoriaa käytännössä

ti 08.05. 18:43

Euroopan suuri huijaus

ti 17.04. 09:59

Hurskastelevaa vihreää politiikkaa - kenen hyväksi?

ma 09.04. 09:50

Kuinka meitä huijataan?

ti 03.04. 10:51

Islamin vaara

pe 23.03. 15:03

Hysterian paluu

ke 21.03. 12:07

Kansanedustajien eläkkeet

su 18.03. 13:13

Antti Häkkänen populistina

pe 23.02. 14:03

USA:n vaalit ja Venäjä

su 18.02. 11:40

blogit

Vieraskynä

Sananvapaus politisoituneessa oikeusjärjestelmässä: Tommy Robinson

pe 15.06.2018 14:00

Juha Ahvio

Suomalainen sanan- ja mielipiteenvapaus orwellilaisen aivopesun kourissa

la 23.06.2018 17:03

Professorin Ajatuksia

Onko Kreikan kriisi nyt ohi?

pe 22.06.2018 16:00

Jukka Hankamäki

Kultaranta-keskustelut: paljon puhetta, vähän asiaa

ke 20.06.2018 17:44

Petteri Hiienkoski

Kristinusko ja islam X: Allah on Raamatun Jumalan irvikuva

ke 06.12.2017 08:52

Tapio Holopainen

London Calling

to 21.06.2018 18:59

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Historialliset hetket Euroopassa - sisäministerin ehdotuksessa paljon hyvää

to 21.06.2018 21:14

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

"Syrjäytyneet miehet romuttavat syntyvyyden" -narratiivi

ke 18.04.2018 06:51

Arto Luukkanen

Hallitus sai neljät "ehdot"

ma 18.06.2018 13:22

Mika Niikko

Yksi äiti, kaksi äitiä, kolme äitiä

ke 21.02.2018 20:30

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Reuters Institute / Oxford University median luotettavuustutkimus jopa hulvatonta luettavaa - Vahva lukusuositus

su 17.06.2018 12:23

Heikki Porkka

Yhdysvaltain Kansallinen rajavartioviranomaisten liitto nimittää Peter Fondaa terroristiksi

la 23.06.2018 10:26

Olli Pusa

Kojamo - rahastus ja kusetus

ke 23.05.2018 16:40

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Perinteiset perhearvot uhka ?

ke 06.06.2018 14:01

Reijo Tossavainen

Vastarannalla huutaa suomalainen!

pe 22.06.2018 07:55

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Huumorinvastuu

pe 22.06.2018 16:01

Matti Viren

Hyvinvointivaltio voi pahoin

ti 08.05.2018 11:28