Blogi: Timo Vihavainen, to 09.11.2017 13:00

Cordova

Cordovan mennyt loisto

 

Jostakin syystä on aurinkorannikko jäänyt aiemmin käymättä ja niinpä siis Cordovakin. Nyt tilanne on muuttumassa.

Symbolisestihan tuo kaupunki on ollut tärkeä ja on yhäkin. Se oli niitä keskuksia, joissa arabialainen kulttuuri hetkeksi ryhtyi kehittämään tieteitä, kunnes vaipui takaisin uskonkiihkoiseen pimeyteen, jossa on sen jälkeen pysynytkin.

Hyvinhän tuo asia paikan päällä muistetaan, Averroesin pystejä on siellä täällä ja tietenkin katedraali-moskeijan muotokieli muistuttaa siitä, että lainaaminen on kätevä tapa oppia uutta ja että aina kannattaa oppia viisaammiltaan.

Ongelmaksi voi tulla tyhmyys, joka estää käsittämästä omaa tilaansa ja sen sijaan, että haluaisi oppia viisaammiltaan, alkaakin heitä opettaa.

Katoliset kuninkaat, Reyes Católicos, josta toinen oikeastaan oli kuningatar, siis naisoletettu, perustivat aikoinaan inkvisition, josta kertoo pikku näyttely Cordovan vanhassa kaupungissa.

Itse asiassa se taitaa olla näyttelyesineiltään aika samanlainen kuin vastaavat kidutusvälinenäyttelyt kaikkialla maailmassa, en tiedä, kun en ole niihin viitsinyt mennä. Kertomukset paikkakunnan tapahtumista ovat joka tapauksessa aina kiinnostavia: mitä kerrotaan tässä paikassa ja miten. Sen jälkeen tuleenkin kysymys miksi, vaikka emme tiedä siihen suoraa vastausta.

Toki tämä paikka taisi olla kaupallinen helppoheikkinäyttely, mutta kyllä siinä ihan oikeasti paneuduttiin myös inkvisition sääntöihin, vaikka totuuden etsiminen ei tainnut näytteillepanijoita kiinnostaa. Sensaatiota sen olla piti ja poliittista korrektiutta.

Uskonkiihkoiset katoiset kuninkaat toki pitivät sekä musulmaaneja että juutalaisia perkeleen lapsina, eivätkä hyväksyneet heitä katoliseen Espanjan valtakuntaan. Vaikeasta tilanteesta saattoi selvitä vaihtamalla uskontoa, mutta aina oli mahdollisuus harjoittaa yhtä uskoa julkisesti ja toista salaisesti.

Näin myös tehtiin ja muhamettilaisille tarjosi taqiya siihen valmiin reseptin. Pakkotilassa valehteleminen ei ollut eikä ole syntiä. Samanlainen näyttää olleen juutalaisten keskuudessa levinnyt käytännön filosofia.

Niinpä tarvittiin inkvisitiota, jotta totuus saataisiin selville. Sefardijuutalaisten museossa väitetään, että peräti 95 prosenttia autodafén uhreista eli juhlallisesti poltetuista kerettiläisistä olisi ollut juutalaisia. Koko tämä poltettujen (elävältä tai in effigy) määrä oli muutaman vuosisadan kuluessa noin viisi ja puolituhatta, väitettiin museossa. Paljonko se on vai vähän ja miten monta oikeasti poltettiin? Kuten tavallista, tarjolla on erilaisia lukuja, joita eri osapuolet tulkitsevat eri tavoin.

Katoliset kuninkaat näyttävät keskittyneen aika paljon juutalaisuuteen kuten myös Luther samalla aikakaudella. Sehän oli röyhkeästi kristinuskon perustotuudet kieltävä oppi, ainakin osittain. Musulmaanit sen sijaan oli jo ajettu pois Euroopasta, ainakin Saksasta, mikäli he nyt sinne asti olivat päässeetkään.

Muhamettilaisten maurien (ks. murjaanit, kr. mavros=musta) jälkeläisten eli moriskojen karkotusta, joka tapahtui sitten Filip II:n aikana, pidetään tunnetusti suurena virheenä, joka vei Espanjalta ahkeraa ja toimeliasta väestöä ja edesauttoi sen rappiota (tuolloin rappion yleisesti oletetaan olleen mahdollinen, toisin kuin nykyään, jolloin on vain edistystä).

Myös sefardijuutalaiset alkoivat jo katolisten kuninkaiden ajoista lähtien lähtien viihtyä huonosti Espanjassa ja hajautuivat ympäri Eurooppaa. Meille heitä tuli vähän, mutta toki kristinuskoon kääntynyt Christoffer Zebulon ainakin tuli ja hänhän kuului Sakari Topeliuksen esi-isiin.

Katolisten kuninkaiden ja Filipin politiikka saattoi olla turmiollista, mutta nousihan Espanja sentään edes vähäksi aikaa maailmavallaksi ja sen perinnön näemme yhä joka puolella maailmaa. Juutalaisten vainoaminen oli luultavasti omaan nilkkaan ampumista, mutta moriskot nyt ainakin kapinoivat, ehkä syystäkin, enpä tiedä. Kapinoitsijoita on joka tapauksessa ollut aina ja kaikkialla tapana rangaista (vrt. Katalonia).

Vainotuilla ryhmillä on Cordovassa ansaitsemansa museot ja niiden ympärillä on  leijuu tietty romanttinen hohde, joka tuntuu kertova menetetystä kulta-ajasta, jolloin eri kansat ja uskonnot viihtyivät harmonisessa yhteiselossa eikä ketään koskaan vainottu.

Toki todellisuus oli paljon karumpaa ja koko Espanjan valtaaminen kristinuskolle oli todennäköisesti suuri kulttuurinen edistysaskel. Arabikulttuurin kukoistuskausi oli silloin jo ohi eikä se sen jälkeen ole palannut. Toki Cordovassa ennen kristittyä kautta asui rinnakkain eri uskontojen edustajia, mutta taisipa joku aina olla muita tasa-arvoisempi.

Islamin piirissä, kuten sanottu, kyllä puhkesi kukkaan antiikin  perintöä kantava kulttuuri siihen aikaan kun siitä ei lännessä tunnettu eikä ymmärretty. Silti islamin tuhatvuotinen valtakunta Espanjassa jäi vain lupaukseksi, jonka pohjalta olisi ollut turha odottaa sitä hengen lentoa, joka Euroopassa sitten tapahtui ja josta Espanjakin pääsi osalliseksi.

On outoa ajatella, että viime aikoina islamin huomatuimmat tuotteet ovat olleet militanttiliikkeet, jotka kieltävät koko rationaalisen ajattelun ja länsimaisen kulttuurin (tätä tarkoittaa tunnettu sanapari boko haram).

Tämän trendin surkea ilmentymä, IS-kalifaatti kielsi tässä aivan äskettäin alueellaan kaikenlaisia länsimaisen kulttuurin ja yleensä kulttuurin ilmenemät tai ainakin  pahimmat niistä alkaen kirjoista (paitsi koraani) ja päätyen aina saksiin ja muihin vastaaviin epämuhamettilaisiin käyttöesineisiin. Siitäpä olisi ollut hyvä jatkaa kohti islamilaisen maailman uutta nousua…

Itse kalifaatin nimeä ja käsitettä joka tapauksessa käytettiin myös Cordovassa ja muistaakseni se oli Larin Kyösti, joka runoili:

 

Kun Cordovan kaliifi kerran

šimitaarilla sivaltaa

niin kaatuu miestä kuin kortta

ja värjyy Espanjan maa…

 

Kuitenkin kaliifi sitten nöyrtyi kauniin neitosen edessä, väittää tuo poloisen pohjolamme runoniekka. Tosiasiassa tilanne saattoi olla hieman monimutkaisempi. Espanjalaisten muutamat omituiset tavat, kuten kasvot peittävä mantilla, lienevät olleet nimenomaan arabialaista perintöä.

Toki naiset ovat miehiä hurmanneet niin kauan kuin maailma on niin sanoakseni seisonut, mutta se ei estä sitä, että yhteiskunnallisesti he jäivät mopen osille muhamettilaisessa maailmassa. Ehkäpä se oli juuri tuo naisen alistettu asema, joka itse asiassa esti islamilaisen kulttuurin kehittymisen? Ne, jotka tietävät, vastatkoot.

Kyllä Cordova kiinnostava paikka on. Garcia Lorcan mainitsemia kanelitorneja en siellä huomannut, mutta ehkäpä se oli vain runollinen kielikuva. Vai olisiko ollut kääntäjän kömmähdys?

Timo Vihavainen to 09.11. 13:00

Kommentit: 0



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Faeebook sivullamme.

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Kiova kasvaa

su 19.11. 12:38

Suomen onnea valvomassa

la 18.11. 07:37

Hölmöillä on ongelma

pe 17.11. 05:57

Sota ja demokratia

to 16.11. 04:21

Orgaaninen solidaarisuus

ti 14.11. 09:19

Olen kuullut, on kaupunki tuolla

ma 13.11. 09:00

Sydämetttömyyden merkitys

la 11.11. 08:35

Kun muusat vihastuvat

pe 10.11. 10:12

Cordova

to 09.11. 13:00

Malagaa

ti 07.11. 10:21

blogit

Vieraskynä

Kordelinin säätiö jälleen äärivasemmiston tulilinjalla

la 18.11.2017 07:42

Juha Ahvio

Gender-ideologia tuhoaa lapsemme

la 18.11.2017 16:34

Professorin Ajatuksia

Havaintoja globaaleista ilmastoestimaateista ja arktisista jäätilastoista

ma 20.11.2017 07:40

Jukka Hankamäki

Miksi Pisan kalteva torni kaatuu?

to 16.11.2017 04:38

Petteri Hiienkoski

Oma maa viimeiseksi -politiikan kova hinta

su 19.11.2017 12:49

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Väestönvaihdos kouluissa rapauttaa oppimisympäristön ja -tulokset

pe 03.11.2017 19:29

Piia Kattelus

Sotilaat poliisin avuksi

ti 10.10.2017 12:58

Henry Laasanen

Seksuaalinen häirintä: valta, vastuu ja syyllisyys

ma 20.11.2017 09:18

Arto Luukkanen

Vaiteliaat ortodoksit Kiovassa vuonna 1957

la 18.11.2017 12:26

Mika Niikko

Asunnottomat eivät tarvitse juhlapuheita

ti 17.10.2017 13:43

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Iltalehti, missä todisteet Pekka Haaviston "syyttömyydestä"?

su 19.11.2017 09:30

Heikki Porkka

Oldies but goldies, 39, Sananvapaudesta

to 16.11.2017 15:47

Olli Pusa

Sote-agentti havainnoi

la 18.11.2017 09:11

Alan Salehzadeh

Iran lähettää afgaanipakolaiset sotimaan Syyriaan

ke 08.11.2017 12:23

Janne Suuronen

Poliittinen poliisi

ma 30.10.2017 21:30

Reijo Tossavainen

Kokoomuksen ja kepun nokittelun seurauksena sotesoppa paloi pohjaan

ma 20.11.2017 10:13

Jessica Vahtera

Tehkää enemmän töitä, siskot!

ke 01.11.2017 09:55

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Kiova kasvaa

su 19.11.2017 12:38

Matti Viren

Paha saa palkkansa, vai saako?

ma 20.11.2017 12:49