Blogi: Timo Vihavainen, su 03.06.2018 10:17

Roskaväen lauluja ja loiluja

Saatanallisia säkeitä

 

Olen joskus aina pysähtynyt miettimään erästä suomalaisten opiskelijoiden omituisuutta: tarpeeksi juovuttuaan he alkavat laulaa Isoo-Antista ja Rannanjärvestä.

Tämä ei koske vain pohjalaisia. Ainakin vielä taannoin eli muutama vuosikymmen sitten saattoi saman laulun kuulla jopa savolaisilta. Oi aikoja, voi tapoja!

Mutta kyseessähän lienee ollut ennen muuta nousuhumalan aiheuttama nuorekas voimantunto ja aggressio tai pikemminkin lähinnä regressio: käyttäytymismalli, jonka tunnemme kaikista lapsellisista ympyröistä, mukaan lukien keskiaikaiset ritarit –ei tietenkään niiltä myöhempien satujen kiiltokuvasankareilta, vaan oman aikansa runoelmista.

Monen ritarin päätoimenahan näyttää olleen riidan haastaminen ja sitä seuraava oman erinomaisuuden osoittaminen, mikäli mahdollista.

Tämä kaikki kuitenkin kuulostaa niin sanoakseni terveeltä pöyhistelyltä, joka ilman muuta kuuluu niin kukkopoikien kuin uroskoirienkin maailmaan. Ei se lopu niin kauan kuin luonto saa vielä olla luontoa eikä yleistä kuohitsemista ainakin jossakin muodossa toteuteta.

Kaiken maailman mustat metallit sen sijaan ovat jotakin muuta. Läpikäyvä lapsellisuus toki loistaa myös niidenkin kitsch-hepenistä eikä jotakin Lordia katsellessa kukaan kai oikeasti tunne mitään pelon värinöitä tai vastaavia tunteita, vaikka en minä noista lappilaisista tiedä.

Tuska-festivaaleilla ei ole tullut käydyksi eikä ehkä tulekaan käytyä. Kiinnostavaa kuitenkin on havaita, että nuo itsensä tatuoinneilla tuhrineet ja mustiin asuihin pukeutuneet  nuorison edustajat ilmeisesti näyttävät pitävän itseään jonkinmoisina intellektuelleina.

Jostakin chatista sain tämän käsityksen. Raja normaalin, täyspäisen nuorison ja äärimmäisyysasenteita matkivien ja niillä keikailevien friikkien välillä onkin siis peräti samalla raja intellektuellien ja poroporvarien välillä ja vieläpä niin, että mitä hullummalta ihminen näyttää (vaatteethan ovat aatteet), sitä vakavammin hänet tulee ottaa intellektuaalisessa vertaisryhmässä.

En oikein tiedä, mitä tuo ryhmä oikein tavoittelee, mutta arvaan, etteivät kyseessä ole totuus, hyvyys ja kauneus. Sen sijaan kaikki primitiivinen ja alhainen näyttää olevan kovassa kurssissa.

Mutta milloin tuo muoti oikein syntyi? Itse asiassahan sen piirissä halutaan kaivaa esille kaikkea keskiaikaista, mutta eihän se suoraan sieltä voi tulla. Tuossa pyrkimyksessä tuskin voi nähdä mitään älyllistä, se näyttää se sijaan olevan jonkinlaista taistelevaa irrationalismia. Se on vähä-älyisyyden korkea veisu.

On kiinnostavaa, että kun olen joskus maininnut ajatuksen paluusta keskiaikaan, joka muuten on ollut aika suosittu jo noin sadan vuoden ajan, olen saanut kuulla monen puolustavan keskiaikaa väärin ymmärrettynä aikakautena, johon kaikin mokomin kannattaisikin palata.

No, niin kai se on, jos siltä näyttää. Tämä kyllä kertoo eniten omasta ajastamme.

Mutta vielä vähän musiikista. Jostakin jäi korvaan soimaan saksalainen laulu Wir sind des Geyers schwarzer Haufen: https://www.youtube.com/watch?v=G9sVcRxopJU.

Laulusta on useita versioita ja on väitetty sen olevan 1500-luvun talonpoikaissodista periytyvää traditiota. Wikipedia kertoo kuitenkin sen syntyneen 1920-luvun alussa.  Laulun sankari Florian Geyer oli yksi noiden murhaavien ja ryöstelevien talonpoikaisjoukkioiden johtaja, joita Luther ymmärrettävästi vaati lyömään kuoliaaksi. Jälkikäteen tälle voi vain aplodeerata.

Koska laulun sanoma on niin sanotusti edistyksellinen, se oli suosittu myös DDR:ssä ja nykyään sitä laulavat anarkistit. Ja kyllähän se Rannanjärvelle vertoja vetää raakuudessa:

Wir sind des Geyers schwarzer Haufen, heia hoho,
und wollen mit Tyrannen raufen, heia hoho.
Refrain: Spieß voran, drauf und dran,
setzt auf’s Klosterdach den roten Hahn!

Tyranneita siis seivästämään ja luostarit tuleen! Mutta entäpä viattomat lapset? Heillekin keksitään käyttöä:
Des Edelmannes Kindelein, heia hoho,
das schicken wir in die Höll’ hinein, heia hoho.
Des Edelmannes Töchterlein, heia hoho,
soll heute uns’re Buhle sein, heia hoho.
….
Ein gleich’ Gesetz das wollen wir han’, heia hoho,
vom Fürsten bis zum Bauersmann, heia hoho.
Wir woll’n nicht länger sein ein Knecht, heia hoho,
Leibeigen, frönig, ohne Recht, heia hoho.
Tasa-arvoahan sitä haluttiin, kuten jo keskiajan talonpoikaissodissa ja jälkeä syntyi :
 Bei Weinsberg setzt es Brand und Stank, heia hoho,
gar mancher über die Klinge sprang, heia hoho.
mutta aika huonosti siinä sitten lopulta kävi:
Sie schlugen uns mit Prügeln platt, heia hoho,
und machten uns mit Hunger satt, heia hoho.
Geschlagen ziehen wir nach Haus, heia hoho,
uns’re Enkel fechten’s besser aus, heia hoho.
 

No, jälkipolvet tehkööt työn paremmin, toivotetaan laulussa, joka hieman yllättävästi päättyy kertomukseen selkäsaunasta.

Meillähän ei Nuijasodasta ole mitään vastaavaa tarustoa. Siinä nuijamiehet eivät ehtineet saada aikaan oikein mitään, ennen kuin juonet kavalat löi Ilkan Nokialla.

Kieltämättä Nuijamiesten marssin jylhyys on aika komeaa ja sanat antavat aavistella, että tarkoituksena oli saada aikaan enemmänkin. Geyerin kaltaisia törkeyksiä ei meidän lauluissamme sentään ole. Ehkä tässä olisi taas syy onnitella itseään?

Timo Vihavainen su 03.06. 10:17

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Häpeänsä kullakin

ke 19.07. 21:26

Suurista erehdyksistä

to 23.02. 21:02

Modernin maailman syntysijoilta

ti 18.01. 23:48

Saaliseläiminä

ke 15.12. 23:51

Tolstoin aivoituksia

ma 22.11. 23:49

Ajan kuvaa

to 18.11. 22:48

Kansan parhaaksi

ti 02.11. 23:57

Luonteikas kansa

pe 08.10. 01:15

Kohti pinnan katkeamista

to 16.09. 23:47

Symbolit

su 05.09. 20:39

blogit

Vieraskynä

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12.2023 22:32

Juha Ahvio

Onko historialla merkitystä?

su 18.02.2024 17:41

Professorin Ajatuksia

Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?

to 13.05.2021 20:23

Marko Hamilo

Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja

ti 28.03.2023 20:22

Jukka Hankamäki

Sähköistävä klikinvastainen uutinen

su 07.01.2024 18:08

Petteri Hiienkoski

Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?

pe 15.03.2024 23:04

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Jolla on korvat, se kuulkoon

ke 23.08.2023 20:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa

su 15.01.2023 14:49

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!

la 25.02.2023 13:58

Mika Niikko

Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet

su 13.09.2020 23:07

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä

la 24.02.2024 12:33

Heikki Porkka

Putinin puolueet eduskunnassa

ma 18.03.2024 12:06

Tapio Puolimatka

Lasten vai aikuisten oikeudet

ma 21.08.2023 19:21

Olli Pusa

YLEN häveliästä

pe 02.02.2024 14:01

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat

ti 18.08.2020 10:15

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Pauli Vahtera

Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja

su 25.10.2020 22:57

Timo Vihavainen

Häpeänsä kullakin

ke 19.07.2023 21:26

Matti Viren

Odotellaan vuotta 2023

la 14.08.2021 23:44