Blogi: Henna Kajava, ke 11.07.2018 22:31

Somalityttö Aman: Ympärileikkaamattomalla naisella on lehmän pimppi

"Silloin näin ensimmäisen kerran naisen jota ei ollut ympärileikattu. Paikka mistä vauva tulee ulos, oli erilainen. Se toi mieleen lehmän vasikoinnin, näytti samalta. Meillä se paikka on pieni ja ommeltu, ajattelin, mutta heillä on lehmän pimppi." Näin näki asian pienenä tyttönä ulkoiset sukuelimensä ympärileikkauksessa menettänyt Aman ollessaan synnytyssairaalassa potilaana 70-luvun alussa. (Aman - Somalitytön tarina, toim. Virginia Lee Barnes & Janice Boddy, 1994 "Monipuolisena ja luotettavana islamilaisen yhteiskunnan kuvauksena teos on hyväksytty jopa yliopisto-opetukseen.")

Vahva lukusuositus! Tällä kirjalla pääsee pätemään somalikulttuurin asiantuntijuudella. Oma suhtautumiseni muuttui myönteisemmäksi somalikulttuuria, mutta ei tietenkään tänne suuntautuvaa muuttoa kohtaan. Jouduin keskeyttämään kirjan pariin kertaa alkupuolella; ensimmäisen kerran, kun tytön sukuelimet leikeltiin ja toisen kerran pedofiiliseen avioitumiseen liittyen. Ajattelin tuolloin, etten pysty, enkä halua sanoa tästä kulttuurista mitään hyvää, vaikka olinkin ehtinyt innostua, kun olin jo löytänyt yhden hyvän kulttuurisen tavan, jota kaiketi voisi soveltaa jopa Suomessakin.

No, kun kauhukokemusten jälkeen ei enää mitään niihin verrattavaa tapahtunut, niin ehdin lauhtua kirjan loppuun mennessä ja osaan vihdoin kertoa jotain myönteistä somalikulttuurista. Sitä ennen kerrottakoon, että Aman, jonka elämästä tositarina kertoo oli hyvin samaistuttava taistelijaluonne, joka ei alistunut oikeastaan missään kulttuurinsa alistaviin tapoihin - paitsi ympärileikkaukseen hänet harhautettiin lupailemalla, ettei toimitus satu lainkaan ja että siitä saa runsaasti kultaa palkkioksi. Seksuaalisen nautinnon menetyksistä tyttö ei tietenkään ymmärtänyt mitään.  Aman vaikutti olevan poikkeuksellisen nokkela ja vahva luonne, eikä hänen äitinsäkään halunnut alistua miesten vallankäytölle. Amanin nokkeluus näkyy usein miehille valehteluna, mutta lapsen, jota aikuiset yrittävät hyväksikäyttää ja josta ei huolehdita lapsena on käytettävä myös valehtelua keinona selvitäkseen. Ikävää tietenkin, että tämän tyyppisestä nokkeluudesta voi tulla jopa osa identiteettiä.

Toki myös se vaikutti alistumiselta, kun Aman meni naimisiin 13-vuotiaana yli viisikymppisen äijän kanssa. Aman halusi avioitumalla saada rahaa rikkaalta ukolta ja auttaa näin rahahuolissa kampailevaa yksinhuoltajaäitiään. Toisaalta Aman haki tällä vapaaehtoisella päähänpistollaan myös turvaa ja muutosta elämäänsä, koska oli yhteisönsä hyljeksimä. Tyttö ei kuitenkaan pystynyt suostumaan seksiin tuon vanhan, isomahaisen ukon kanssa, joka onneksi oli impotentti. Tällaiset pedofiiliset avioliitot ovat ainakin olleet Somaliassa sallittuja. Pedofiili ei luonnollisesti meinannut millään suostua luopumaan lapsimorsiamestaan, vaan jahtasi tätä lopulta jopa käsirautojen ja veitsen kanssa voidakseen leikata tytön alapään arven auki ja onnistuakseen raiskaamaan tämän. Kuinka paljon ovelampi pieni tyttö olikaan tuota ukkoa, mutta samalla tuli ajatelleeksi, miten moni tavallinen tyttö onkaan joutunut tuollaisten hirviöiden uhreiksi ja täysin laillisesti. Aman olisi saanut eron miehestään, jos olisi todistanut miehen impotenttiuden. Somaliassa tämä tuli lain mukaan todistaa yrittämällä harrastaa seksiä huoneessa, jota viranomaiset tarkkailevat seinien reijistä, eikä Aman suostunut sellaiseen.

Koulussa Aman oli luokkansa paras oppilas. Häntä kuitenkin kiusattiin jatkuvasti koulussa sairastetun tuberkuloosin sekä köyhyyden vuoksi, eikä hän pitänyt väkivaltaisesta arabiopettajasta. Aman ei alistunut, vaan tappeli vastaan. Kuitenkin hän lopulta jätti koulunkäynnin noiden sopeutumisvaikeuksien vuoksi ja meni töihin. Pahimmat ristiriidat syntyivät, kun Aman rakastui valkoihoisen Anthonyn kanssa ja nämä alkoivat ihan kiltisti ja seksittömästi tapailla. Amanista tuli tällöin huono tyttö, "sharmuuto" yhteisönsä silmissä, mutta toisaalta tyttöjä huoriteltiin maaseudulla jo pelkästään siitä, jos jutteli miehen kanssa kadulla. Samalla kyläläiset kuitenkin kaikesta huolimatta pelkäsivät ja kunnioittivat Amanin vahvuutta ja jättivät tälle pieniä lahjoja.

Mutta mitä hyvää siis somalikulttuurissa? Ei ole se vanhusten kunnioittaminen, sillä vanhusten liika totteleminen pitää yllä perinteisiä brutaaleja käytäntöjä, kuten tyttöjen sukuelinten silpomista. Sen sijaan minua viehätti somalien konseptoitu suruaika. Somalien suruaika on määritelty kestämään runsaat neljä kuukautta. Sukulaisten ja ystävien on velvollisuus huolehtia surevasta ja hemmoteltava häntä. Lisäksi on terapeuttisia uskonnollisia rituaaleja. Suruajan jälkeen sureva puetaan tämän lempivärisiin vaatteisiin ja pidetään juhlat, joissa syödään hyvin. Määritelty suruaika takaa, että ihminen käsittelee suruaan riittävästi ja antaa itselleen aikaa, mutta ei niin helposti jää kuitenkaan makaamaan masennukseen mittaamattomaksi ajaksi. 

Myös erityisen tiivis yhteisöllisyys on somalikulttuurissa kadehdittavaa. Ruokaa laitetaan iltaisin yhdessä ja toisaalta vuoroja vaihdellen ja kokoonnutaan syömään. Lapset voivat myös mennä koska tahansa kylässään syömään valitsemaansa perheeseen - ovet ovat aina auki heille. Perheryhmillä on velvollisuus huolehtia toisistaan, jos jollain on pulaa rahasta, ruoasta, katosta pään päällä sekä myös kollektiivinen korvausvelvollisuus vahingonkärsijöille. Somalit selvittävät heti uuden somalin tavatessaan, että kuinka läheistä sukua he ovat keskenään. Tämä määrittää eettisten ja aineellisten velvoitteiden tason. Kuitenkin myös verisiteiltä etäisiä somaleja voidaan kohdella kuin lähisukua, jos koetaan henkistä läheisyyttä. Tiivis yhteisöllisyys on toisaalta poissulkevaa. Avioituminen muun kuin somalin kanssa on perinteisesti kiellettyä, eikä muilla kuin somaleilla ole asemaa somalien eettisessä järjestelmässä.

Somalikulttuurissa on ristiriitaista, kuinka kaikki somalit katsovat olevansa samaa sukua ja heillä on yksi kieli ja uskonto. Silti yhteiskunnassa vallitsee klaanijako ja kuppikuntaisuus. Tämä on aiheuttanut, että puolueita on kymmenittäin ja tämä aiheuttaa poliittista hajanaisuutta. Sukuryhmät pyrkivät naittamaan lapsensa nuorina, jotta jälkeläistuotto olisi suuri, koska sukuryhmän koko ja maine määräävät vaikutusvallan ja varallisuuden. Tämä suuri jälkeläistuotto ei ole kovin toivottua somalien muuttaessa turvapaikanhakijoina Eurooppaan elämään pääsääntöisesti sosiaaliturvalla. Kirjasta paljastui tähän liittyen sellainen hauska yksityiskohta, että somalit eivät perinteisesti voi hyväksyä taloudellista ja sosiaalista epäitsenäisyyttä. He halveksivat joukossaan eläviä sabeja, entisiä maaorjia, jotka ovat olleet aikoinaan riippuvaisia paimentolaisista. Tämä epäitsenäisyyden haveksiminen selittäneekin myös yleisemmin paimentolaiskulttuureiden vieraanvaraisuuden ainakin osittain. Kirjan mukaan somalialaisessa paimentolaiskulttuurissa vieraanvaraisuudella ansaitaan kunnioitusta, koska sillä saatetaan toiset epäitsenäisiksi.

Somalikulttuurin pahin asia, jota on vaikea kompensoida millään kulttuurisilla hyvillä puolilla on kuitenkin pikkutyttöjen sukupuolielinten silpominen, jossa perinteisesti poistetaan klitoris ja pienet häpyhuulet, sekä ommellaan emätin lähes kokonaan kiinni. Tytöt tyypillisesti petetään suostumaan ympärileikkaukseen valehtelemalla, ettei se satu ja antamalla täysin väärä kuva siitä, mitä tehdään. Omaa traumaattista tietoisuuttani tästä tavasta syvensivät silpomiseen liittyvät yksityiskohdat. Silpoja stimuloi pikkutytön klitorista, jotta se suurenee ja sen saa viilleltyä pois. Katsojat heittelevät ympärillä rahaa tytön päälle. Piikeistä tehtyjä tikkejä poistettaessa silpoja työntää hammastikun kokoisen tikun lähes kiinni ommeltuun emättimeen kokeillakseen, onko aukko varmasti tarpeeksi pieni. Usein vanhemmat tarkastavat iltaisin tytön jalkovälin, ettei tyttö ole kaikesta tuhosta huolimatta pelehtinyt miesten kanssa. Jos toinen lapsi herjaa toista "sharmuutoksi" eli huoraksi, niin herjatut usein vetävät housunsa alas missä paikassa tahansa ja levittävät jalkovälinsä näytille osoittaakseen, että ovat koskemattomia. Huonoista tytöistä ei vain supateta pahaa, vaan lapset heittelevät näitä myös kivillä.

Edellä mainittu kertoo osaltaan, kuinka ihmisen intiimit paikat menettävät merkitystään, kun seksuaalisuus - oleellinen osa ihmistä on tuhottu. Jalkovälin psykofyysinen merkitys ohenee. Hääyön jälkeistä aikaa varten morsiamille järjestetään vanhempi naispalvelija, joka auttaa morsianta hääyön väkivaltaisen aktin jälkeen. Somalimiehen tulee nimittäin repiä morsiamensa ommeltu ympärileikkausarpi pippelillään tuona yönä. Tämän jälkeen morsian ei pysty käymään pissalla, eikä kävelemään.

Seuraavassa katkelma hääyöstä, jossa pieni, laiha Aman-tyttö joutuu taistelemaan vanhaa, isomahaista ukkoa vastaan jonain "epäonnistuneen" hääyön jälkeisenä yönä, ympärileikkauksen avaamisen jälkeen, jonka suoritti silpojanainen:

"Syötyään mieheni vei minut suihkuun ja lepäsi ennen kun tui vuoteeseen. Hänelle oli yhdentekevää olinko sairas, sillä hän halusi tehdä sen ja hän teki. Itkin, minuun koski, sillä hän suurensi aukkoa sormellaan. En ollut antanut ympärileikkaajan tehdä aukosta suurta, vaan heti kun hän oli avannut vähän, hyppäsin pystyyn ja sanoin, että se koski ja se riitti, ja kielsin häntä jatkamasta. Mieheni siis totesi aukon liian pieneksi. Hän ei jaksanut hommaansa loppuun, joten hän käytti sormeaan ja se koski, kun kynsi raapi. Aloin itkeä ja tapella, ja hän läimäytti minua pariin kertaan, sillä potkin, purin ja raavin. Häneltä tuli kesken tappelun, ja juuri kun tappelimme, hän seki sen. Tällä kertaa hän ei pyyhkinyt sitä pois. Juoksin kylpyhuoneeseen ja pesin pois. Kun olin suihkussa, hän seisoi oven ulkopuolella odottamassa. Olin kuin orja. Kun olin käynyt suihkussa, hän vei minut sisään ja pani vuoteeseen ja lukitsi oven huolellisesti."

Kulttuurissa näyttäytyvästä sadismista ja naisten alempiarvoisuudesta huolimatta somalikulttuuri ei ole lainkaan yhtä tiukka kuin arabikulttuurit. Paimentolaisuudessa naiset tekevät raskaimmat työt ja ovat jatkuvasti liikkeellä, joten heitä ei voi haudata elävältä neljän seinän sisälle ja hijab-kaapu vaikeuttaisi liikaa työntekoa.

Nainen voi liikkua yksinkin. Tyttö saattaa jopa yöpyä pojan kanssa, jos he vuokraavat huoneen ja väittävät olevansa serkuksia. Suurissa kaupungeissa he voivat yöpyä miehen luona ja tyttö voi väittää kotona, että on ollut tyttökaverillaan yökylässä. Varsinaisia karkulaistyttöjä on myös paljon ja varmaankin yleensä paossa pedofiilimiehiä, joille heidät halutaan naittaa. Pieni osa näistä myy itseään ja osa lapsista kiertelee jopa ovelta ovelle myymässä pientä ruumistaan. Tässäkin nähdään afrikkalaisen islamin kaksinaismoralismi. Rakkausavioliittoon karkaaminen on kulttuurissa yleistä. Somalikulttuurin ulkopuolisten kanssa ei avioitumista perinteisesti hyväksytä - myöskään miesten kohdalla. Ehkä tunteisiin vetoavin hahmo Amanin ohella oli kirjassa vilahtava Khamisi. Hän ja hänen vaimonsa auttoivat tapaamaan rakastuneita Amania ja italialaista Anthonyä salaa luonaan, täysin pyyteettömästi. Khamisi jäi kuitenkin kiinni auttamisesta ja Amanin veljet puukottivat tämän kuoliaaksi. Lapsilta riistettiin tässä varmasti maailman paras isä. Tämä muistuttakoon, kuinka humaaneja yksilöitä löytyy jokaisesta kulttuurista, oli kulttuuri millainen tahansa.

Islamilainen kaksinaismoralismi seksuaalisesti hyvin aktiivisessa Afrikassa näkyy monissa asioissa. Aman kertoo, kuinka avioerot Somaliassa ovat yleisiä ja syyt moninaisia. Mies esimerkiksi haluaa mennä uudestaan naimisiin, mutta hänellä on jo liian monta vaimoa, eikä hän pysty elättämään kaikkia. Amanin mukaan heidän islaminsa mukaan nainen voi erota miehestään vain jos mies ottaa takaapäin, jos hän on impotentti tai jos hän kuristaa. Kulttuurissa ajatellaan, ettei kannata turhaan kärsiä, vaan kannattaa erota, jos ei olla onnellisia. Seksisuhteita saattaa olla vaikka kuinka paljon yhä uusien avioliittojen ja monivaimoisuuden kautta. 

Tyttöjen tiukka kontrollointi saattaa ajaa heidät jopa täysin päinvastaiseen suuntaan, mitä on aiottu. Tyttöä pidetään "sharmuutona", jos hän käy töissä, eikä samalla ole naimisissa. Kun rahaa ei ole, he antavat toisinaan vanhojen miesten "sutaista" itseään yhteen puristettujen reisien väliin ja saavat tästä rahaa tai muuta vastinetta. Seksuaalisen siveellisyyden ja kunniallisuuden korostaminen vaikuttaakin somaleilla varsin tekopyhältä.

Somalien deittailukulttuurista puolestaan löytyy jotain hyvää. Samantapaista konservatiivisuutta, mitä meillä on ollut aikoinaan. Luonnollisesti deittailla voivat vain suurten kaupunkien hyväosaiset. Pojan on ensin tutustuttava tyttöön kunnolla, ennen kuin hänen sopii yrittää lähempää kontaktia. Jos poika yrittää jotain muuta, hän saa huonon maineen ja on vaikea löytää enää tyttöystävää. Alkoholin nauttimisen suhteen on oltu suhteellisen vapaamielisiä sosialistihallinnon aikaan; pojat saattoivat tilata viinaksia yökerhoissa ja tarjota sitä tytöille joiden ei kuitenkaan ollut lupa ostaa alkoholia.

Mutta mikä sitten on kielteisyyden alalajeissa naurettavinta perinteisessä somalikulttuurissa? Se, että pikkutyttöjäkin pidetään aikuisina, jos he ovat tai ovat olleet naimissa. Jos heidän perverssi avioliittonsa vanhan miehen kanssa epäonnistuu, heistä supatetaan helposti pahaa ja pidetään vastuullisina avioliiton epäonnistumisesta.

Amaniin oli helppoa samaistua kulttuurinsa tyttöjä ja naisia alistavia käytäntöjä vastaan taistelevana poikkeusyksiönä, jolla tuntui olevan hyvä oikeudenmukaisuudentaju ja aitoa itsekunnioitusta. Olin kuitenkin hyvin pettynyt kirjan lopussa, kun hän on sitä mieltä, että pikkutyttöjen sukuelinten silpominen on osa heidän kulttuuriaan ja uskontoaan, eivätkä ulkopuoliset saisi siihen puuttua. Hän hyväksyy neuvomisen, mutta ei määräilyä. Hänen mielestään se on hyvä muutos että sukuelimet poistetaan sairaalassa, jolloin toimenpide ei satu.

Amanin asenne on kuitenkin ymmärrettävä hänen taustaansa vasten. Hän oli keskeyttänyt peruskoulun ja menetettyään niin suuren osan itsestään, mitä sukuelimet käsittävät. Hän oli kärsinyt myös fyysisesti järkyttään paljon tuosta totaalisesta ympärileikkauksesta emättimen ompeluineen, repimisineen ja hyväksikäyttöineen, jolloin ihmisen selviytymiskeinoksi saattaa muodostua asian hyväksyminen. Mitä enemmän ihminen on joutunut uhraamaan itsestään, sitä vaikeampi on tunnustaa, ettei uhrauksista olisi ollut mitään hyötyä. Aman tuskin tiesi mitään myöskään seksuaalisesta nautinnosta. Lisäksi on huomioitava, että Somalia on ollut pääasiassa Italian siirtomaa ja valkoihoisten määräily nähdään ymmärrettävästi tätä taustaa vasten imperialistisena hyökkäyksenä. Nykytilanteessa on kuitenkin selvää, että jos Somalia on pitkälti ulkomaisen avun varassa, niin avun antajilla on oikeus asettaa avulle myös ehtoja. Somalia on yhteiskunnalliselta kehitykseltään lapsipuolen asemassa ja rajojen asettaminen siellä tapahtuville ihmisoikeusloukkauksille ovat pidemmälle ehtineen maan osoittamaa rakkautta. Sitä ei pidä nähdä alistamisena.

Eniten meitä kantasuomalaisia kuitenkin varmasti kiinnostaa somalikulttuurissa se, että pystyykö se muuntumaan yhteensopivaksi kansalisvaltioidean kanssa, jotta Suomesta ei ajan saatossa kehity Suomaliaa. Toki tämä ihmisvirta täytyy muutenkin Afrikasta jo vihdoin ja viimein pysäyttää. Jotkut somalipoliitikot ovat vaatineet heimojärjestelmän hylkäämistä. Somalikuttuurissa ihmisen tarkka paikka somalien sukupuussa on kuitenkin määritelty jo hänen nimessään. Koko sosiaaliturva perustuu heimojärjestelmään ja koska Somalialla tuskin on varaa viralliseen, riittävään sosiaaliturvaan heimojärjestelmästä on varmasti mahdotonta päästä eroon. Parasta vaan palkata vuokrahallinto eurooppalaisista! Samankaltaista heimojen välistä kilpailua on niin monessa muussakin maassa Afrikassa. Ainakin eräs ghanalainenkin, jonka kanssa vastikään juttelin oli samaa mieltä, että Ghanakin voisi palkata hallinnon täältä Euroopasta, jotta afrikkalaiset saataisiin paremmin viihtymään maanosassaan.

 

Henna Kajava ke 11.07. 22:31

Kommentit: 0



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Facebook sivullamme.

Henna Kajava

Eduskuntavaaliehdokas (PS) ja kuntavaikuttaja Espoosta (1. varavaltuutettu, opetuslautakunnan jäsen). Vähäosaisten, tuotantoeläinten, luonnon, säästeliään talouspolitiikan ja avoimien kulttuuritapahtumien ystävä. Kahden himoscoottaajan äiti. Olen valmistunut hyvin arvosanoin kehitysmaiden maantieteestä. Globaali, kokonaisvaltainen näkökulma on minulle luontevin, mutta korostan samalla lähes jokaisen yksilön arvoa.

tuoreimmat

Peruskouluissa opetetaan fundamentalistista islamia

la 22.09. 20:32

Mykkänen haluaa puoli miljoonaa pakolaista vuosittain Eurooppaan

pe 07.09. 21:15

Senegalissa työnteko ei ole arvossa

pe 07.09. 00:10

Kouluväkivallan uhrit hukkuvat kiusaamistermin alle

to 23.08. 00:24

Somalimies palasi maahansa ja kehottaa muitakin somaleja palaamaan

ke 15.08. 17:13

Irakilaismies runkkasi ja kopeloi naisia yleisessä saunassa

la 28.07. 06:20

HS: Jopa marokkolaisille kiertolaisille myönnetty turvapaikkoja Suomesta

ti 17.07. 17:14

Somalityttö Aman: Ympärileikkaamattomalla naisella on lehmän pimppi

ke 11.07. 22:31

Historialliset hetket Euroopassa - sisäministerin ehdotuksessa paljon hyvää

to 21.06. 21:14

Behdad - poliittiset pakolaiset tuvapaikkarallin uhreina

to 31.05. 23:27

blogit

Vieraskynä

Suojeleeko oikeus ns. kansanryhmää sananvapauden kustannuksella?

su 16.09.2018 21:32

Juha Ahvio

Trumpin nimittämä tuomari Brett Kavanaugh Soros-vehkeilyn kohteena

pe 21.09.2018 22:46

Professorin Ajatuksia

Humanitaarinen paradoksi Holmströmiläisen paradoksin valossa

ma 24.09.2018 22:32

Jukka Hankamäki

Moniosaajat loihtivat kaikille miehille porttikiellon omilla raiskauksillaan

ke 19.09.2018 22:12

Petteri Hiienkoski

Kuka pelkää natseja?

su 09.09.2018 06:07

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Peruskouluissa opetetaan fundamentalistista islamia

la 22.09.2018 20:32

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Venäjän sisäpoliittinen värinä

ma 24.09.2018 22:36

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Globaalit punavihreät tutit

ti 25.09.2018 12:24

Olli Pusa

Ilmastonmuutos on suuren luokan huijaus?

ke 19.09.2018 17:30

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

Venäläisten maihinnousu Airistolla johtuu päättäjien sinisilmäisyydestä

su 23.09.2018 11:36

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Venäläisen elämän ensyklopedia

ma 24.09.2018 22:34

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40