Blogi: Vieraskynä , ti 19.09.2017 18:24

Tieteen, järjen ja kristinuskon kolmiyhteys

Tieteen, järjen ja kristinuskon kolmiyhteyden murtuminen jakaa länsimaisia yhteiskuntia. Henkinen rajalinja kulkee länsimaisen kulttuurisen sivilisaation vaalijoiden ja monikulttuurisesti uutta luovien voimien epätasaisessa kamppailussa, missä jälkimmäisten poliittinen valta uhkaa syöstä Euroopan barbariaan ja nostattaa yhä tiukkenevan totalitarismin.

Yhteiskuntamme asioiden kääntyminen päälaelleen on seurausta globaalista kehityksestä, minkä vanavedessä länsimainen järkeen nojannut kulttuuri on kuolemassa, kirjoittaa Melanie Phillips. Länsimaalaiset eivät usko enää kehitykseen, järjen pimeneminen näkyy eriskummallisena tapana suojella joidenkin ryhmien tunteita ja tukahduttaa toisten ryhmien mielipiteitä vihapuheena. Kuinka niin monet ihmiset, jotka ovat omistautuneet järjen ja vapauden asialle, käyttäytyvät nyt niin irrationaalisesti ja sortavasti? Rationaalisesta keskustelusta on siirrytty ideologian valtaamaan todistukseen.

Järjen aikakauden on uskottu lopettavan kaiken pahuuden maailmasta, utopia ei ole kuitenkaan toteutunut, vaan teknologinen kehitys on synnyttänyt arvojen rapautumisen, kun mitä tahansa näkökulmaa, mikä ei ole tieteellinen, on pidetty perustelemattomana ja kelvottomana. Uskontoa ja järkeä ei ole voinut sovittaa yhteen. Phillipsin mielestä juuri tässä on tehty kohtalokas virhe, sillä uskonto on antanut maailmalle edistyksen ja järjen käsitteet. Ne, jotka halusivat tieteen tuhoavan uskonnon, eivät ymmärtäneet, että uskonnon myötä myös tiede tuhoutuu. Moderni aika on vaarassa menettää oman perustansa.

Henkisyys temmattiin pois, ja käännyttiin panteismiin ja pakanuuteen. Tästä huolimatta juuri kristinuskosta lähtöisin olevat synnintunnot nousivat esiin, syyllisyys ja takaisinmaksu kolmannelle maailmalle, amerikkalaista kreationistia vastaan ja palestiinalaisen puolesta. Tarvittiin uusi uljas ihminen vailla ennakkoluuloja rajoittamaan erimielisten sananvapautta.

Roger Scrutonin mukaan rationaalisen keskustelun puute ja vanhoista uskomuksista luopuminen ja niiden korvaaminen yhdenvertaisuuden ja osallisuuden (equality and inclusion) periaatteiden vaatimuksella, missä toisenlaisen elämäntyylin kritisoimista pidetään rikoksena, on johtanut eräänlaiseen nihilismiin, jonka pahimpana piirteenä voi pitää rutiininomaista rasismisyytöstä, mikä suunnataan kaikkia niitä vastaan, jotka uskaltavat tunnustaa, opettaa ja ylläpitää läntisen sivistyksen arvoja. Tämä on johtanut jo suoranaisten rikollisten tapojen suosimiseen pelosta tulla kutsutuksi rasistiksi niihin puututtaessa.

Euroopassa ei ole tunnustettu kristinuskon perintöä, vaikka se on eurooppalaisen sivilisaation lähde, ja peruste Euroopan omistautumiselle ihmisoikeuksille ja demokratialle. EU:n perustuslaki ei mainitse kristinuskoa.

EU väittää ylläpitävänsä universaaleja arvoja, kristilliset moraalikoodit on julistettu vääriksi. ”Universaali” on EU:lle moraalia, missä homojen, feministien ja monikultturistien oikeuksista ei saa kiistellä. Juutalaistaustainen Phillips puhuu kristillisen Euroopan puolesta, ja pitää suvaitsevaisuuden aatteen vuoksi uskonnosta irtipäästämistä tienä suvaitsemattomuuteen, johon on sulautunut hyve itsessään. Vääräuskoisia tulee rangaista ja alistaa.

Keskiaikaisen Euroopan noitavainot ovat alkaneet uudestaan. On asioita, joita ei saa kyseenalaistaa kuten ilmastonmuutos, Israelin syyllisyys palestiinalaispolitiikassaan, tasa-arvoinen avioiittolaki, tekoäly jne. Erityisesti protestanttiset maat pesevät syntejään ottamalla maihinsa suuret määrät kehitysmaista tulevia siirtolaisia, mikä Paul Edward Gottfriedin mukaan todistaa, ettei yhteys uskontoon ole kokonaan kuollut – langennut valtio kietoutuu pyhimysmäiseen nöyrtymiseen ja henkiseen ylevyyteen nykyisessä yksilöllisyyttä ja tasa-arvoa palvovassa kristinuskossa.

Gottfriedin mukaan tieteen mahtiin vannomisen on syrjäyttänyt uusi sosiaalisen syyllisyyden ja uhrikulttuurin pehmeä totalitarismi, mikä osittain pohjautuu uskonnollisiin tunteisiin. Ei saa loukata, ei saa tuntea ennakkoluuloja, pitää huolehtia 'vainotuista', 'kiihkoilijoita' on sensuroitava, vihapuhujat on kutsuttava poliisikuulusteluihin. Tätä voi kutsua 'hyveen' totalitarismiksi tai Rousseaun mukaan 'ihmisen pakottamiseksi vapauteen'.

Totalitarismi näkyy yrityksissä uudistaa itse ihmisluontoa. Perinteisiä auktoriteetteja ei arvosteta, sekulaari tieteellisen johtamisen mukanaantuoma edistys vallitsee ja tieteestä ja järjestä on tullut ainoastaan väline hallita ideologisesti. Etuoikeutetut vallanpitäjät ovat ottaneet tieteen uskonnokseen, minkä kautta he ovat päätyneet toisinajattelijoiden vainoihin, kuten italialainen historioitsija Augusto Del Noce on kirjoittanut.

Modernismi on Phillipsin mukaan kääntynyt ylösalaisin. Perhe-elämä on epäjärjestyksessä, aiemmin lapsia suojeltiin seksuaalisuudelta, nyt seksuaalisuuden katsotaan ulottuvan yhä nuorempiin, isättömiä lapsia on 'oikeus' synnyttää; ihmiselämän kunnioitus on kumottu ja korvattu hyödyn laskelmoinnilla. Koulutus jättää nuoret tietämättömiksi ja kykenemättömiksi tekemään eroa tosiasioiden ja propagandan välillä.

Samalla kun lännessä on epäonnistuttu pitämään kiinni järjestä, ei ole kyetty myöskään loogiseen ajatteluun suhteessa islamiin, mikä uhkaa länttä sisältäpäin. Länsi syleilee islamia kuin kulttuurisen kuoleman tervetulleeksi toivottajana eikä taistele islamilaista ajatuksenvapauden sortoa vastaan. Totuus ja oikeudenmukaisuus on käännetty päälaelleen väärinjohdetulla reaalipolitiikalla monikultturismin ja ja uhrikulttuurin tunkeutumisen vuoksi.

Roger Scruton kirjoittaa, että mikäli tarkoitus olisi pelkästään korvata yksi uskomusjärjestelmä toisella, olisi se välttämätöntä alistaa rationaaliselle keskustelulle, mutta koska näyttää siltä, että olemme korvaamassa yhtä yhteiskuntaa toisenlaisella yhteiskunnalla, on kysymyksessä selkeästi negatiivinen asia. Kun nyt hyväksymme intomielin toiset kulttuurit ja raivokkaasti samalla hylkäämme omamme, tulemme saamaan kulttuurin, mitä emme voi enää torjua ja peruuttaa. Vanhaa kulttuuriperintöä vastaan hyökkääminen ei johda uudenlaiseen osallisuuteen, vaan vieraantumiseen.

Nuorten kasvattaminen yhdenvertaisuuden ja osallisuuden uskomuksiin sivuuttaen vanhat uskomukset, jotka perustuivat jumalallisuuteen, tuomioon ja historialliseen yhteyteen, johtaa nuorten irrottamiseen niistä siteistä, joiden varaan moraalinen ja uskonnollinen järjestys on rakennettu.

Melanie Phillips kirjoittaa järjen pimenemisestä Euroopassa editoiden v. 2010 julkaisemansa kirjan The World Turned Upside Down: The Global Battle over God, Truth and Power lukua aiheesta. Hän halusi palata asiaan, koska tilanne on vain pahentunut, USA:ssa jo kaadetaan historiallisia patsaita, Euroopassa vihapuhujia jahdataan, irrationaalisuus ja sananvaino on kiihtynyt.

Lähteet:

Phillips, M. The eclipse of reason in the West. Melaniephillips.com 24.8.2017.

Scruton, R. From how to be a conservative. Tweet 9.9. 2017.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

Vieraskynä ti 19.09. 18:24

(Kaikki OM:n osoitteet vaihdettiin turvallisiksi https- osoitteiksi 28.10.2018. Muutos nollasi osan vanhoista FB peukutus- ja jakolaskureista)

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Kirja-arvio: Kiinalainen juttu

su 18.11. 00:00

GCM-Sopimus uhkaa Euroopan turvallisuutta

to 15.11. 23:36

Naistennis ja feminismi

su 11.11. 01:16

Saako Sexpon pedofiliaohjelmaa kritisoida?

su 28.10. 21:39

Seksuaalikasvatus ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

ke 24.10. 23:27

Julkisen palvelun median arvopohja: Tanska

la 13.10. 23:10

Tervetuloa koulutuspolitiikkaan, konservatiivit!

su 30.09. 14:36

Seksuaalikasvatus ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

ti 25.09. 22:03

Suojeleeko oikeus ns. kansanryhmää sananvapauden kustannuksella?

su 16.09. 21:32

Kaikki mielipiteet ovat sallittuja, mutta toiset ovat vielä sallitumpia kuin toiset?

su 09.09. 00:15

blogit

Vieraskynä

Kirja-arvio: Kiinalainen juttu

su 18.11.2018 00:00

Juha Ahvio

YK:n GCM-sopimus uhkaa sekä kansallisia rajoja että sananvapautta

to 15.11.2018 23:38

Professorin Ajatuksia

Metsien haravoimisesta Suomessa

ma 19.11.2018 21:30

Jukka Hankamäki

Kulttuuriministeriö kouluttaa lapsista kavaltaja-agentteja

ma 19.11.2018 21:33

Petteri Hiienkoski

Kuka pelkää natseja?

su 09.09.2018 06:07

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Synnytyssairaalassa näet Suomen tulevaisuuden

ti 13.11.2018 23:33

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

GCM maan myynti vai maanpetos?

ma 19.11.2018 21:34

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Utopistipoliitikot, fake news -mediat ja faktoja pimittävä poliisijohto

ma 19.11.2018 11:07

Olli Pusa

Vertailu Obama Trump

ma 19.11.2018 17:40

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

"Eurooppalaiset arvot" on osoitus uudesta suvaitsemattomuudesta

to 08.11.2018 23:28

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Miestenpäivä

ma 19.11.2018 21:31

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40