Blogi: Vieraskynä , la 14.04.2018 14:49

Ooppera too

Me too -ajojahti kulttuurin kentillä jatkuu kiivaana. Miespuoliset ohjaajat, taidelaitosten johtajat ja rahoittajat jauhetaan yksi toisensa jälkeen palasiksi julkisessa myllytyksessä. Joihinkin tuomioihin lienee ollut syytäkin, mutta määrittämtön osa niistä on langetetaan siksi, että me too kuuluu ajan henkeen. Valtamedian tuella kivittäjät voivat pitää itseään sivistyneinä ja trendikkäinä.

Tuoreimpiin jalkapuuhun joutuneisiin kuuluu Kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve.

En tätä kirjoittaessani tiedä, onko Greve ollut kelvoton esimies. Ilman perusteellista tutkimusta sitä tosin ei tiedä kukaan muukaan oopperan ulkopuolinen. Eivät siis myöskään ne toimittajat ja sometuomarit, jotka ”miehisen taiteilijuuden myyttiä” murtaessaan etsivät tähtäimeensä sopivia kohteita.

Mutta sen tiedän, että baletin, teatterin tai huippu-urheilun maailma eroaa monessa suhteessa muista työyhteisöistä. Ja se pieni ero tuntuu me too –intoilijoilta unohtuneen täysin. ”Saako esimies huomautella painosta ja ulkonäöstä”, kysyttiin Ylen jutussa vielä viime viikolla.

Ei tietenkään saa, vastaa työelämän asiantuntijoiden kuoro. Ei niin, vastaisin minäkin oman
arkikokemukseni nojalla. Me opettajat, remonttireiskat, koodaajat ja toimittajat kun saamme vanhentua, lihoa tai leipiintyä, eikä se sanottavasti vaikuta työn lopputulokseen. Ammattiurheilussa tai tiukasti määriteltyyn liikekieleen perustuvassa tanssissa tämä sääntö ei päde.

Baletti on tekniikkalaji, ja käsittääkseni raaka sellainen. Jokainen, joka haluaa alalle tosissaan, tietää jo etukäteen, mitä se vaatii. Tai ainakin heidän pitäisi tietää. Siksi kai oopperan koulutukseen on ainakin joskus ollut kova karsinta, jossa kokelas syynätään kasvukäyrää ja jalkojen aukikiertoa myöten. Jokainen lisäkilo ja –vuosi on pois hypyn korkeudesta tai liikkeen sulavuudesta, joten ulkonäkö tai ikä ei voi olla sivuseikka menestyksen tai edes pärjäämisen kannalta. Kai näitä biologisia tosiasioita silloin pitää pystyä käsittelemään myös alaisen ja esimiehen välillä suorasukaisemmin kuin muilla työpaikoilla pidettäisiin soveliaana.

En väitä, että taide- tai urheilijayhteisön tulisi saada elää pelkästään omien sisäisten lakiensa mukaan. Mutta väitän, että yhtenä syynä Greven julkiseen tuomioon lymyää sama motiivi, joka jo ohjaa suomalaista koulutuspolitiikkaa ja koko yhteiskuntaa: kaiken pitäisi olla kivaa, yhteisöllistä ja avointa, koko ajan ja kaikille. Kynnykset ja vaatimukset pois, taiteen tai minkä tahansa asian tekemisessä ratkaiskoon silkka osallistumisen ilo, ei varsinainen osaaminen saati mikään mitattava kyky. Ja jos yksilön omat rajat tulevat vastaan, vika on esimiehessä, yhteiskunnassa tai jos ei muuta, niin ainakin patriarkaalisissa rakenteissa.

Tällaisessa ilmapiirissä vaietaan häveliäästi muun muassa siitä, että iso osa kulttuuria kuluttavasta yleisöstäkin nauttii enemmän teknisesti ja visuaalisesti hiotusta esityksestä, josta välittyy ei vain taide, vaan taito. Balettikuoro näyttää paremmalta, kun sen jäsenet ovat saman pituisia ja kokoisia, ja jalka nousee millilleen samaan aikaan ja juuri yhtä korkealle. Solistilla vielä paljon korkeammalle, kiitos.

Taiteen tekemisen teknisten vaatimusten korostaminen ei tietenkään ole erityisen trendikästä. Sellaista pidetään poissulkevana raja-aitojen pystyttämisenä. Siksi kai patriarkaatin rakenteiden romuttajat suhtautuvat niin suurella lämmöllä uusiin voimaannuttaviin taide- ja liikuntalajeihin: twerkkaajaksi tai etnotanssin ohjaajaksi voi ryhtyä kuka tahansa, eikä kropan muodon tai muodottomuuden kanssa tunnu olevan niin nokon nuukaa.

Ja mikäpä siinä, kukin tavallaan. Minä pidän Joutsenlammesta, joku muu takapuolen heiluttamisesta, kyllä tilaa luulisi löytyvän kummallekin lajille. Hiukan kuitenkin pelkään sekä baletin, Greven että monen muunkin miespuolisen taiteentekijän puolesta: me too –kohkauksesta voi päätellä, että pian länsimainen taidemusiikki julistetaan kokonaan esityskieltoon. Sibeliuksen, Mozartin tai Beethovenin taustoista, sanomisista tai tekemisistä kun voidaan aina kaivaa jotain tasa-arvoa loukkaavaa tai muutoin epäilyttävää.

Ennen pitkää joku feministijärjestö luultavasti vaatii, että klassisen baletin koreografiat pitää kirjoittaa uusiksi, ne kun uusintavat sukupuolirooleja. Miestanssija nostaa ja tukee ballerinaa, useimmiten vieläpä naiskollegan vyötäröön, lantioon tai reiteen tarttuen. Eikä tämä kähmintä edes riitä: baletin liikekieli paljastaa armotta, että mies hyppää korkeammalle kuin nainen.

Eihän sellainen käy. Mustalle listalle ooppera too!

 

Mai Allo
Valt.lis, LuK
Tietokirjailija, tuntiopettaja

 

Vieraskynä la 14.04. 14:49

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12. 22:32

Avoin kirje Suomen medialle

su 26.11. 21:40

Alistamisemme menetelmät

ma 08.08. 23:48

Covid tarinani 2020-2022

ke 09.03. 00:04

Tapio Puolimatka Jyväskylässä 23.1. 2022: "Ihmisyyden halventaminen terveysuskonnon nimissä"

su 30.01. 15:29

Youtubesta sensuroitu Tapio Puolimatkan video

su 23.01. 12:51

Miksi en toistaiseksi ota koronarokotetta?

to 16.12. 00:39

IHMELÄÄKE IVERMEKTIININ HOITO-OHJEET KORONAAN VIHDOIN SUOMEKSI

to 18.11. 22:46

Ihmelääke ivermektiini, eli kuinka THL:n ohjeet tekivät minusta salaliitto-teoreetikon

su 07.11. 21:44

Uusi Suomi sensuroi jälleen: dosentti Malisen ja kirurgian erikoislääkäri Elomaan kirjoitus katosi

ke 27.10. 17:24

blogit

Vieraskynä

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12.2023 22:32

Juha Ahvio

Onko historialla merkitystä?

su 18.02.2024 17:41

Professorin Ajatuksia

Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?

to 13.05.2021 20:23

Marko Hamilo

Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja

ti 28.03.2023 20:22

Jukka Hankamäki

Sähköistävä klikinvastainen uutinen

su 07.01.2024 18:08

Petteri Hiienkoski

Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?

pe 15.03.2024 23:04

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Jolla on korvat, se kuulkoon

ke 23.08.2023 20:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa

su 15.01.2023 14:49

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!

la 25.02.2023 13:58

Mika Niikko

Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet

su 13.09.2020 23:07

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä

la 24.02.2024 12:33

Heikki Porkka

Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan

to 28.03.2024 13:04

Tapio Puolimatka

Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus

ke 20.03.2024 08:51

Olli Pusa

YLEN häveliästä

pe 02.02.2024 14:01

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat

ti 18.08.2020 10:15

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Pauli Vahtera

Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja

su 25.10.2020 22:57

Timo Vihavainen

Häpeänsä kullakin

ke 19.07.2023 21:26

Matti Viren

Odotellaan vuotta 2023

la 14.08.2021 23:44