Blogi: Professorin Ajatuksia, su 03.12.2017 13:14

Suomeen kaivataan lisää maahanmuuttajia - mutta media uutisoi harhaanjohtavasti

Helsingin Sanomat oli teettänyt gallupkyselyn, josta kertovan uutisen otsikon mukaan "Lähes puolet suomalaisista haluaa Suomeen lisää maahanmuuttajia – vastustajien määrä on vähentynyt selvästi vuodesta 2010".

Kuvassa esitetään vastaukset kolmeen kysymykseen. Tarkastelen seuraavassa niitä ja niiden vastausjakaumia - sekä teen oman tulkintani kyselyn tuloksista.

Ensimmäinen kysymys kuului, että "pitäisikö Suomeen ottaa enemmän maahanmuuttajia?"

Tähän kysymykseen vastaajista 47% sanoi kyllä, 11 prosenttia ei osannut sanoa mitään ja 41% sanoi ei. Jutussa olevan kuvion mukaan kyllä-mielipiteiden määrä oli lisääntynyt jytky-vuodesta 2011 kolmella prosenttiyksiköllä (44% vs. 47%).

Tämä kertoo, että suomalaiset suhtautuvat periaatteessa suopeasti maahanmuuttoon, eivätkä suinkaan ole lähtökohtaisesti sitä vastaan. Eivätkä he olleet sitä edes vuonna 2011, jolloin käytiin EU- ja maahanmuuttokysymysten sävyttämät jytky-vaalit.

Mutta eikö tässä ole valtava ristiriita siihen äskettäiseen tutkimukseen, jonka mukaan suomalaista 96% haluaa rajoittaa EU:n ulkopuolelta tulevaa maahanmuuttoa? Ei, sillä näennäisen ristiriidan ratkaisee toinen EU-tason mielipidetutkimus, jonka mukaan EU-kansalaisten enemmistö ei halua lainkaan muslimimaahanmuuttajia.

Toisin sanoen suomalaisten mielipiteeseen tänne muuttavista ihmisistä vaikuttaa näiden laatu. Asia sai vahvistuksen HS:n jutun toisesta gallupkysymyksestä, joka kuului seuraavasti: "kaikkien, jotka haluavat tulla Suomeen asumaan ja tekemään työtä, on saatava tulla tänne".

Tämän kysymyksen kanssa täysin samanmielisiä oli 22% vastaajista, osittain samaa mieltä 45%, mielipiteettömiä 1%, osittain erimielisiä 21% ja täysin erimielisiä 11%. Suurin osa suomalaisista siis katsoo työtä tekemään tulevien olevan tervetulleita, mutta ei kuitenkaan rajoituksetta - todennäköisesti tuo 45% kokoinen osittain samanmielisten ryhmä on vastauksissaan ajatellut ainakin tarveharkintaa, jonka poistamisesta on viime aikoina puhuttu.

Tämän kysymyksen osalta on mielenkiintoista huomata, että kritiikittä työtä tekevät maahan päästävien määrä on laskenut jytky-vuodesta 2011 neljällä prosenttiyksiköllä (26% vs. 22%), vaikka kysymyksen kanssa täysin tai osittain samaa mieltä olevien määrä on samassa ajassa noussut kolmella prosenttiyksiköllä (64% vs. 67%).

HS:n teettämän gallupin kolmas kysymys koski Suomessa esiintyvää rasismia. Vastaajien selvän (59%) enemmistön mukaan sitä esiintyy melko paljon.

Tätä on tutkittu pari vuotta sitten paremminkin ja lisäksi rasismista kiinnostuneet saattavat haluta tutustua myös tähän toiseen tutkimukseen. Noiden kahden linkin takana olevien tietojen perusteella jokainen voinee vetää omat johtopäätöksensä maassamme esiintyvän rasismin määrästä ja laadusta.

Kaiken kaikkiaan on hyvä huomata, että HS:n jutun pohjana ollut mielipidetiedustelu mittasi vain suomalaisten yleisiä asenteita maahanmuuttoon. Samalla se vahvisti - vaikka asiasta ei lehden artikkelissa mainita sanaakaan - ettei tänne kaivata edelleenkään elintasopakolaisia, eikä edes vapaata työperäistä maahanmuuttoa.

Sen sijaan suomalaiset ottavat avosylin vastaan kaikki ne ihmiset, joiden katsotaan haluavan ja pystyvän osallistumaan rakentavasti yhteiskuntamme hyvinvoinnin rakentamiseen. Tämän näkemyksen jakaa myös tämän blogin kirjoittaja.
 

* * *


Lopuksi haluaisin vielä kiinnittää arvoisan lukijani huomion HS:n teettämän gallupin uutisointiin. Kuten edellä jo totesin, ei lehti edes vihjaise siitä, ettei suomalaisten suopeus koske kehitysmaalaisten kansainvaellusta korkeamman elintason toivossa. Sitä eivät mainitse omissa uutisissaan myöskään Yleisradio tai MTV3.

Voiko tosiaan olla niin, etteivät suomalaiset toimittajat kykene tulkitsemaan kyselytutkimuksen tulosta? Vai onko sittenkin niin, että media haluaa tarkoituksella edistää omaa maahanmuuttoagendaansa ja harhauttaa asiakkaitaan?

En tiedä kumpi edellä mainituista selityksistä on oikea, mutta oli se kumpi tahansa, se ei ole suomalaiselle medialle eikä maamme toimittajakunnalle kunniaksi. Ei etenkään siksi, että journalistin ohjeissa sanotaan lehtimiehen olevan "vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu".

Ja sanotaanhan siellä myös, että "journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen". Kysynkin HS:n, Ylen ja MTV3:n päätoimittajilta, että miten tämä kohta toteutui tässä käsitellyn uutisen osalta noin niinkuin omasta mielestä?

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Miksei Moataz saa jäädä Suomeen?
Miksi EU-kansalaiset eivät halua lainkaan muslimeita kotimaihinsa?
96% suomalaisista haluaa rajoittaa EU:n ulkopuolelta tulevaa maahanmuuttoa

Professorin Ajatuksia su 03.12. 13:14

Professorin Ajatuksia

Professori on ammattitutkija, ja tullut valituksi professuuriin 2000-luvun alkupuolella. Kirjoitan blogia nimimerkillä voidakseni kommentoida vapaasti asioita, joista kaikki eivät välttämättä ole oikeaoppisia tai vallitsevan politiikan mukaisia.

tuoreimmat

Utrechtin turkkilaisampujalla on ihmisoikeudet

Klo 11:26.

Vakiintuneet maahanmuuttoasenteet

ma 18.03. 23:31

Suomalaiset haluavat vihervasemmiston hallitukseen

su 17.03. 10:06

Kaikki terroristit eivät ole muslimeita

pe 15.03. 20:44

Pirullisia ympäristöongelmia

to 14.03. 23:14

Kohti parempaa kulttuuria

ke 13.03. 17:41

Piia Elonen listasi puolueita järjestykseen

ti 12.03. 15:33

Muslimien maahanmuutto on kytkettävä työllisyys ja rikostilastoihin

ma 11.03. 16:13

Hallitus kaatui, mutta Ylen toimittaja haastatteli toimittajaa

la 09.03. 16:03

Optimaalinen unelmamaailma

pe 08.03. 00:57

blogit

Vieraskynä

Ps-nuorten naiset: Nykyfeminismi tai sukupuolikiintiöt eivät edusta tasa-arvoa

ti 19.03.2019 20:01

Juha Ahvio

Vuosi 2019 totuuden valossa: Miksi kristityn tulee olla kansallismielisen isänmaallinen?

su 17.03.2019 10:23

Professorin Ajatuksia

Utrechtin turkkilaisampujalla on ihmisoikeudet

ke 20.03.2019 11:26

Jukka Hankamäki

Annatko jymäyttää itseäsi "pääministerivaalilla"?

ke 20.03.2019 11:28

Petteri Hiienkoski

The Telegraphin uutiset liikaa Suomen Facebookille: yhteisöpalvelu bannasi tietojenvälittäjän taas vaalien alla

ke 20.03.2019 19:18

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Riittää, että kansa on sitä mieltä

ti 05.03.2019 14:48

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Työvoiman tarveharkinnan poiston tuhoisat seuraukset

la 16.03.2019 16:17

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Lapset marssilla - kuten suomettumisen aikana

pe 15.03.2019 20:46

Mika Niikko

Kuka opettaa sinun lapsellesi seksuaalisuudesta?

ma 28.01.2019 22:12

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Otsikko

su 10.03.2019 10:50

Heikki Porkka

Yleisradio ohjaa suomalaisten ajattelua

ti 19.03.2019 11:04

Tapio Puolimatka

Kirjablogi: Vaarallinen vihreä valhe

su 17.03.2019 10:11

Olli Pusa

Berner kävelevänä skandaalina

pe 22.02.2019 00:16

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

ISIS-morsiamet - tätä dokumenttiä ei Yle esitä

ke 13.03.2019 20:09

Reijo Tossavainen

Journalistin päätoim. M. Pettersson: "Me vaikutamme äänestystulokseen"

to 14.03.2019 18:27

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Tyhjästä on paha nyhjästä

la 16.03.2019 11:29

Timo Vihavainen

Helsinki on muutoksen kärjessä

ke 20.03.2019 11:27

Matti Viren

Populismia

ti 19.02.2019 23:20