Paavi Franciscus on esiintynyt viime aikoina kovana nationalismin vastustajana edistäen uutta globaalia ylivaltiollista herruutta. Vatikaani järjesti toukokuussa kansainvälisen konferenssin otsikolla Nation, state, nation-state, johon osallistui akateemikkoja ja korkean luokan papistoa kardinaali Walter Kasperin johdolla. Kokouksesta ei ole julkaistu kirjallista kokoelmaa, vain teemoja ja Kasperin tyrmäävä yhteenveto: nationalismi on paha, koska se tuotti kaksi maailmansotaa, pitää varoa populistisia ja uusnationalistisia ideologioita, jotka sulkevat edistyksen muuriensa sisälle.
Yhtenä osallistujana oli Joachim Schnellnhuber, ns. ilmastoasiantuntija, Merkelin ja EU:n neuvonantaja. Schnellnhuber on todennut meidän tarvitsevan Ilmasto-Gandhin, on puolustanut koko maailman hallitusta, ja toimii organisoituvan globaalin demokratian puolesta. Hän on myös esittänyt pyynnön valtioille, että nämä luovuttaisivat osan kansallisesta suvereniteetistaan vahvoille ylikansallisille instituutioille, perusedellytys kehitykselle on YK-järjestelmän osien ja osastojen ylikansallisen vallan vahvistaminen.
Nyt paavikin käyttää termiä supranationalistiset instituutiot. Konferenssi toimi globaalin uskottavuuden vahvistamiseksi, siksi luennoitsijajoukko koostui globalismin eturivin propagandisteista. Paavi sai tilaisuuden hyökätä nationalismin harhaoppia vastaan, nationalismi uhkaa siirtolaisia, moninaisuutta, eikä kansallisvaltio enää kykene tuottamaan väestölleen yhteistä hyvää.
Paavin siirtolaisuutta ja muslimipakolaisia puoltavaa asennetta vastaan ovat nousseet useat papit. Heistä näkyvin on ollut kardinaali Raymond Burke, jonka mielestä asettuminen muslimien massamaahanmuuttoa vastaan on isänmaallinen teko. Äskettäin kardinaali Gerhard Müller asetti kyseenalaiseksi rukoilemisen muslimien kanssa. Hän puhui Veronassa sadoille kuulijoille rukouksesta Jumalan lahjana ja totesi ”Jumalan lapset eivät voi olla kuuliaisia islamille Kristuksen kunnian tähden, olemme uskollisia ainoastaan hänelle, siksi emme voi rukoilla muslimien lailla emmekä heidän kanssaan”.
Müller esitti muslimien uskon poikkeavan täysin kristinuskon jumalauskosta, koska islam kieltää kristinuskon kolmiyhteisen jumalan. Hän totesi, että muslimit voivat rukoilla ainoastaan etäistä jumalaa, jota he kutsuvat Allahiksi, ja jonka tahtoon alistutaan huolimatta tuntemattomasta tulevaisuudesta.
Kristityt rukoilevat Jumalan tahdon toteutumista, se on tahto, jota me vapaudessa noudatamme, ja tahto, mikä ei tee meistä orjia, vaan Jumalan vapaita lapsia. Müller korostaa, etteivät kristityt näe jumalankieltäjä-lähimmäisiään vastustajina tai uhreina, joita tulisi sääliä vaan veljinä ja sisarina, joita heidän Jumalansa etsii. ”Kristityt tarjoavat rehellisen dialogin kysymyksistä, mitkä käsittelevät olemisen merkitystä yleisesti ja inhimillisen olemassaolon merkitystä erityisesti, koska he tuntevat yhteyttä uskottomiin paremman maailman saavuttamiseksi”.
Kapinallispappi Jules Gomes arvostelee paavin konferenssia harhaanjohtamisesta, kansallismielisten halveksunnasta ja sokeudesta globalismin historialliselle kehityskaarelle imperialismina sekä raamatun globaalien poliittisten pyrkimysten vastaisen viestin sivuuttamisesta.
Kristityt humanistit tunsivat ennen Aristoteleen ja Augustinuksen kirjoitukset eivätkä tarttuneet siirtolaisuuteen tunteella kuten nykyisten kirkkokuntien johto. Niin kirkkoisä Augustinus kuin Tuomas Akvinolainen ymmärsivät valtion rajojen merkityksen, tajusivat vieraiden kulttuurien muodostaman uhan, korostivat kansalaisuuden merkitystä, arvojen ja lainkäytön yhtenäisyyden tärkeyttä. Sharia ei kuulu, eikä sitä tule hyväksyä kristittyyn maahan.
Tuomas Akvinolaisen mukaan rajoja tarvitaan, jotta meitä kohtaan vihamieliset voimat eivät pääse maahan. Kansalaisuus ja poliittisen vallan käyttö kuuluvat yhteen, ja siirtolainen on kansalainen vain täysin assimiloiduttuaan. On epäviisasta ja moraalitonta avata rajat ja antaa kansalaisuus siirtolaisille, jotka eivät kunnioita vastaanottavaa kulttuuria.
Poliittisen ajattelijan ja raamattututkijan Yoram Hazonyn viime vuonna ilmestynyt teos The virtue of nationalism, nationalismin hyve, olisi tuonut Vatikaanin konferenssiin vasta-argumentin. Hazony murskaa Kasperin väitteen maailmansotien syttymisestä nationalismin seurauksena. Asia on päinvastoin, maailmansotien lähtökohta löytyy globalistisista pyrkimyksistä, niistä samankaltaisista suuntauksista joita on nähtävissä EU:n politiikassa.
Saksan keisari Wilhelm II kirjoitti sotilailleen ensimmäisen maailmansodan alussa ”Saksan on määrä hallita koko Eurooppaa”. Itävaltalainen Hitler tallasi sittemmin itävaltalaisen nationalismin alleen kansallissosialistisen Saksan sotavoimien avulla. Hitler oli arjalainen ylivallan tavoittelija, ei nationalisti. Hitlerin yrityksen universaalin imperiumin luomisesta pysäytti amerikkalaisten, brittien ja venäläisten nationalismi, jopa Stalin hylkäsi marxilaisen horinan maailmanvallankumouksesta venäläisen patriotismin avoimen houkutuksen hyväksi.
Hazony vetoaa myös pyhiin kirjoituksiin puolustaessaan nationalismin hyvettä, Raamattu on syntynyt syvällisestä oppositiosta muinaisia imperiumeja vastaan. Valittu kansa asetettiin universaalista poliittista järjestystä vastaan, mitä järjestystä olivat vuorollaan olleet perustamassa Egypti, Babylonia, Assyria ja Persia (myöhemmin Kreikka ja Rooma), mutta Egyptin ja Babylonian taloushyödyn ei annettu mennä oman kansakunnan edun edelle.
Jumala sääti Israelin kansakunnalle rajat, jotta se ei sekaantuisi naapurivaltakuntiin, jotka myös ansaitsivat itsenäisyyden. Profeetta Jesajan visio ei ole ylikansallinen EU:n ja YK:n kaltainen instituutio, mikä muuttaa maailman tasapaksuksi samankaltaiseksi standardoiduksi poliittiseksi järjestykseksi, vaan erilaisten valtioiden itsenäisyys ja kansojen kristillinen sanoma, mitä Franciscuksenkin tulisi ennemmin saarnata kuin edistää EU:n ja YK:n valheellista globalismia.
Tietämättömyys islamista on johtanut kristityt seurakunnat yhteistyöhön islamin kanssa, olisi kuunneltava niitä teologeja, jotka ovat osoittaneet oleellisia eroja kristinuskon ja islamin välillä. Edesmennyt pastori James Schall tähdensi teoksessa On Islam A chronological record 2002-2008, että kirja, mitä muslimit pitävät suuressa arvossa, ei ole Jumalasta, kristityt ymmärtävät muslimien näkemykset väärin, koska väärinymmärtävät islamin.
Schall vastusti islamin laajentumista ja muslimien maahanmuuttoa. Ensimmäinen askel on vakuuttaa kristityt, ettei Koraani ole jumalallisia ilmestyksiä. Ongelma on islamin fundamentaalinen metafysiikka, mikä mm. johtaa terrorismiin, länttä vastaan aloitettuun sotaan. Islamin järjen vastaisuus nousee sen teologisesta voluntarismista, jonka ytimessä on jumalan tahto, mitä ei voi selittää järjellä ja mikä voi mielivaltaisesti muuttua, eikä ole sidottu totuuteen, joten jumalan erityislaatuisuutta ei pysty rajoittamaan.
Muslimit vahvistavat itse, Schall kirjoittaa, että pahuutta ei tulisi tehdä, mutta joskus sitä täytyy tehdä, ja silloin pahuudesta tulee hyvyyttä. Läntiset kirkkokunnat ovat lumoutuneet monikulttuurisuudesta, eivätkä ymmärrä omaksuneensa ideologian, millä on Euroopalle kielteisiä seurauksia. Kansallisesta kristillisestä identiteetistään pitävät kiinni enää Itä-Euroopan maat, Länsi-Euroopassa eurooppalainen kulttuuri koetaan heikkoutena, eivätkä poliittisesti esiintuodut ”eurooppalaiset arvot” liity Euroopan historiaan, eikä niillä ole yhteyttä eurooppalaisiin aatteisiin. Monikultturismi ei myöskään vastaa näitä arvoja, vaan sisältää siemenen Länsi-Euroopan kalifaatista, suvaitsevaista monikulttuurista yhteiskuntaa ei ole tulossa.
Lähteitä:
Gomes, Jules, Vatican turns the virtue of nationalism into a cardinal vice. Rebel priest 10.5. 2019.
Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.
Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka
la 13.04.2024 00:17Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23Koronapandemialla pieni vaikutus kuolleisuuteen huolimatta mediahypetyksestä
su 21.04.2024 15:30Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Miksi lähdin ehdolle europarlamenttivaaleihin?
ti 23.04.2024 22:16Eläkeindeksin leikkaaminen
ti 09.04.2024 13:56Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44