Blogi: Vieraskynä , ke 23.08.2017 12:19

Islamin ytimessä

Maailma sai elää pari sataa vuotta ilman islamin jihadismia. Islamin maltillistumisen ajanjakso työnsi taka-alalle islamiin erottamattomana kuuluvan sotaisuuden. Islamin valloitussodat, joissa on arvioitu saaneen surmansa 270 milj. ihmistä, tyyntyivät 1800-luvulla, koska islam ei enää kyennyt kilpailemaan lännen kanssa. Muslimiveljeskunnan perustamisesta läntien 1920-luvulla, on taas alettu teroittaa muslimien mieleen unohdettua velvollisuutta – jihadia.

Maltillistumisen aikaa islamistit pitävät puhtaan islamin vastaisena, onhan sota uskottomia vastaan Koraanin käsky. Islamin mukaan todellinen rauha saavutetaan vasta kun kaikki ovat alistuneet Allahille. Ei ole todennäköistä, ettäislamista voitaisiin karsia pois Koraanin, Hadithien ja Muhammedin elämäkerran sotaisat osat. Kouluttautuminen ja tietoliikenneyhteyksien paraneminen voi jopa edistää radikalisoitumista, koska rauhanomainen hurskas muslimi voi teologista tietoa saadessaan ymmärtää entistä paremmin Koraanin käskyt jihadista.

Länsimaissa monet koulutetut muslimit ovat omaksuneet fundamentalistisia ajatuksia. Traditionaalinen islam leviää länteen myös kulttuurisen jihadin kautta, tällöin hyväksytään jihadistien tavoitteet, vaikkei hyväksyttäisi jihadismin keinoja. Kulttuurijihadisteja on vaikeampi tunnistaa kuin sotilaallisia jihadisteja, he perustavat organisaatioita, jotka hallitusten ja median silmissä edustavat kaikkia muslimeja, ja jotka vakuuttavat maltillisuuttaan. Kulttuurisesti sokea ihmisoikeusajattelu estää meitä näkemästä, mitä ympärillämme tapahtuu ja auttaa näitä islamisteja sopeuttamaan toimintaansa länsimaihin – islamissa sanoilla rauha, oikeudenmukaisuus, armo, vapaus ja tasa-arvo on aivan toiset merkitykset kuin mitä niillä länsimaissa on.

Kamppailemme jatkuvasti islamin kanssa sivilisaation hallinnasta eli siitä, millaisessa yhteiskunnassa haluamme elää. Mitä enemmän valtavirran eli ”maltillisten” muslimien vaatimuksia otetaan huomioon, sitä enemmän niitä esitetään. Vaatimuksiin suostuminen lisää ruokahalua, eivätkä vaatijat koskaan saavuta tyytyväisyyden tilaa. Ihmisistä ei voi tehdä maltillisia palkitsemalla jatkuvasti heidän maltillisuuden vastaisia vaatimuksiaan.

Islamia kritisoiville ja sen väkivaltaisuutta kauhisteleville vastataan usein, että islamin sydän on islamin viidessä yleisesti tunnetussa uskon teossa: uskontunnustuksessa, almuverossa, pyhiinvaelluksessa, rukouksessa ja paastossa. Kuin jihad, Allahin rakkauden ja vihan dogmi, orjatyttöjen seksuaalinen riisto, Muhammedin tuhoisa persoona läntisten moraalimittojen mukaan ja lukuisat muut kielteiset seikat olisivat vain marginaalisia asioita.

Ovatko nämä islamin viisi peruspilaria hyväksyttävissä universaalien ihmisoikeuksien näkökulmasta, kysyi islamista luopunut Barino Barsoum analysoidessaan islamia Alhayat tv:ssä. Viisi pilaria on otettu Muhammedin Haditheista, kuudenneksi pilariksi on monien islam-tutkijoiden kirjoituksissa nostettu jihad, jossa siteerataan suuraa 2:216, missä muslimeille annetaan käsky pakolliseen taisteluun.

Ensimmäisenä on uskontunnustus, missä muslimi tunnustaa uskonsa ainoaan jumalaan Allahiin ja hyväksyy Muhammedin Allahin apostoliksi. Aidossa hengellisessä uskontunnustuksessa ihminen ilmaisee sisimmän uskonvakaumuksensa ja kääntyy jumalansa puoleen omasta vapaasta halustaan. Islamin lähteet kertovat kuitenkin, että islamin uskontunnustus on tarkoitettu Muhammedin joukkojen piirittämille ei-muslimeille, jotka tunnustamalla uskonsa islamiin saattoivat säilyttää henkensä ja omaisuutensa. Pakon edessä annettu tunnustus ei ole hengellinen, ei aitoa uskoa. Vainoa välttääkseen on monen kristitynkin ollut välttämätöntä lausua islamin uskontunnustus.

Islamilainen vero eli almut esitetään usein lännen tietämättömille ihmisille kuin se olisi vapaaehtoinen ylimääräinen suositus. Näin ei ole islamilaisen lain mukaan asianlaita. Ensimmäinen kalifi Abu Bakr teki siitä uskonnollisen velvollisuuden jatkamalla niiden vainoamista ja tappamista, jotka kieltäytyivät maksamasta, koska olivat pitäneet sitä ainoastaan Muhammedin armeijan tukemisena. Tässä suhteessa Hadithien alkuperäisyyttä on syytä epäillä, ja näyttää, että sääntö on tehty palvelemaan poliittista islamia.

Kerran elämässään jokaisen muslimin tulisi tehdä pyhiinvaellus Mekkaan, ja pyyhkiä itsensä puhtaaksi synneistä. Kaaban kiertäminen on vanha pakana-arabien traditio, minkä Muhammed omaksui ja islamisoi. Muhammedin aikana monilla muslimeilla oli suuria ongelmia tämän pakanaperinteen kanssa, koska he eivät voineet sovittaa sitä yhteen yksijumalaisuuden kanssa.

Neljäs pilari on rukoileminen. Kun juutalaiskristilliseen kulttuuriperinteeseen kasvanut ihminen kuulee sanan ”rukous” hän ajattelee heti henkistä ja hengellistä tekoa, missä hän on suorassa yhteydessä jumalansa kanssa. Tällaisessa yhteydessä rukous on vapauden ilmentymä, ihminen on yhteydessä jumalaan rakkaudesta ja sisäisestä tarpeesta. Islamin rukoileminen on pelkästään vaadittu rituaali, missä muslimi lausuu arabiaksi rukouksen viisi kertaa päivässä tietyin välein. Asian laiminlyönti pitää korjata saman päivän aikana, ellei näin tapahdu häntä voidaan pitää epäjumalanpalvelijana. Islamissa vallitsee rukouspakko, Muhammed sanoi, että se joka laiminlyö rukouksen, torjuu islamin. Rukoukseen liittyy sama kuin uskontunnustukseen, se voi olla suojelua tapetuksi tulemista vastaan.

Viidentenä periaatteena islamissa on paastoaminen Ramadanin aikana. Länsimaisessa ajattelussa paasto nähdään osana henkistä toimintaa, millä pyritään pääsemään lähemmäksi jumalaa. Islamissa ramadan-paasto päivän aikaan on uskonnollinen velvollisuus. Tärkeintä siinä ei ole vapaaehtoinen hengellinen puhdistautuminen, vaan pikemminkin uskonnollisen lain noudattaminen. Ellet noudata paastoa, sinua pidetään suurena syntisenä.

Kaiken kaikkiaan nämä islamin pilarit ovat kaukana hengellisen uskon ilmaisemisesta. Ne ovat velvoittavia sääntöjä ilman sisäistä henkisyyttä, ja niitä on helppo noudattaa rituaalinomaisella käytöksellä, omakohtaisen hengellisen jumaluskon puuttuessakin. Niitä on vaikea sovittaa oman järjestelmämme arvoihin ja universaaleihin ihmisoikeuksiin.

 

Lähteet:
Barsoum, B. Five pillars of islam – spiritual or totalitarian? Politically incorrect 16.4.2017.
Kilpatrick, W. 2012. Christianity, islam and atheism, p. 188-197.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

 

Vieraskynä ke 23.08. 12:19

(Kaikki OM:n osoitteet vaihdettiin turvallisiksi https- osoitteiksi 28.10.2018. Muutos nollasi osan vanhoista FB peukutus- ja jakolaskureista)

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

GCM-Sopimus uhkaa Euroopan turvallisuutta

to 15.11. 23:36

Naistennis ja feminismi

su 11.11. 01:16

Saako Sexpon pedofiliaohjelmaa kritisoida?

su 28.10. 21:39

Seksuaalikasvatus ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

ke 24.10. 23:27

Julkisen palvelun median arvopohja: Tanska

la 13.10. 23:10

Tervetuloa koulutuspolitiikkaan, konservatiivit!

su 30.09. 14:36

Seksuaalikasvatus ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

ti 25.09. 22:03

Suojeleeko oikeus ns. kansanryhmää sananvapauden kustannuksella?

su 16.09. 21:32

Kaikki mielipiteet ovat sallittuja, mutta toiset ovat vielä sallitumpia kuin toiset?

su 09.09. 00:15

Miksi pedofiliasta ei saisi varoittaa?

to 06.09. 22:30

blogit

Vieraskynä

GCM-Sopimus uhkaa Euroopan turvallisuutta

to 15.11.2018 23:36

Juha Ahvio

YK:n GCM-sopimus uhkaa sekä kansallisia rajoja että sananvapautta

to 15.11.2018 23:38

Professorin Ajatuksia

Vastuutonta journalismia

pe 16.11.2018 23:33

Jukka Hankamäki

Mikä GCM? Vähemmän on enemmän myös maahanmuuttopolitiikassa

pe 16.11.2018 23:36

Petteri Hiienkoski

Kuka pelkää natseja?

su 09.09.2018 06:07

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Synnytyssairaalassa näet Suomen tulevaisuuden

ti 13.11.2018 23:33

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Eduskunnan stalinistinen Unkari-ryhmä?

ke 14.11.2018 23:17

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Muuttuuko ihminen - ja mihin suuntaan, laulaa Georg Ots

ma 12.11.2018 10:38

Olli Pusa

EU-liittovaltio

la 10.11.2018 14:24

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

"Eurooppalaiset arvot" on osoitus uudesta suvaitsemattomuudesta

to 08.11.2018 23:28

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Muistoja Saksasta

pe 16.11.2018 23:34

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40