Ihmisoikeudet tuntuvat olevan ajankohtainen kysymys tällä viikolla. Välillä vain vaikuttaa siltä kuin ne, jotka kiihkeimmin niitä sanovat puolustavansa, eivät tiedä mistä puhuvat.
Joillakin on tapana väittää ihmisoikeuksiksi asioita, jotka eivät sellaisia ole. Esimerkkinä tästä on samaa sukupuolta olevien "avioliitto". Jopa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on yksimielisessä päätöksessään osoittanut, ettei se ole mikään ihmisoikeus.
Julkisessa keskustelussa ihmisiä harhautetaan keksimällä poliittisten tarpeiden mukaan "oikeuksia", joita ei todellisuudessa ole olemassakaan. Esimerkiksi vapaa maahanmuutto ei sekään ole ihmisoikeus. Naisella ei myöskään ole ihmisoikeutta päättää kohdussaan siinneen ihmiselämän lopettamisesta, vaikka sellaistakin mielikuvaa levitetään. Käsitys siitä, mitä ihmisoikeudet ovat, on hämärtynyt.
Ihmisoikeus on oikeus, jonka omaamisen edellytys on se, että on ihminen, joko mies- tai naispuolinen. Perustavia ovat ainoastaan luonnolliset ja luovuttamattomat ihmisoikeudet. Ne ovat sen takia myös yleismaailmallisia ja yleisinhimillisiä.
Tämä johtuu siitä, että ne perustuvat luonnonoikeuteen, jonka lähtökohta on luonnollisessa moraalilaissa. Ominaista perustaville ihmisoikeuksille on pysyvyys, sillä moraalilaki ei muutu poliittisten suhdanteiden mukaan.
Murha, aviorikos, varkaus ja valehtelu ovat väärin aina ja kaikkialla. Ne ovat väärin riippumatta vaihtelevista poliittisista käsityksistä, jotka saattavat vaikuttaa lainsäädäntöön, ja riippumatta siitä, millä termeillä niitä kulloinkin kutsutaan.
Ihmisoikeudet nousivat kansainväliselle agendalle varsinaisesti vasta toisen maailmansodan jälkeen. Impulssina olivat ensisijaisesti sodan aikaiset ja sitä edeltävät hirmuteot kansallissosialistisessa Saksassa. Siellä niiden toimeenpanijat saivat laillisen hallitusvallan sinänsä laillisesti ja vieläpä demokraattisen valintamenettelyn kautta. Niiden toteuttaminen perustui voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Tarve yleisinhimillisten ja yleismaailmallisten ihmisoikeuksien tunnustamiseen nousi tästä historiallisesta tilanteesta. Olennaista on se, ettei luonnollisia ja luovuttamattomia ihmisoikeuksia voida poliittisilla päätöksillä sen enempää muuttaa kuin lisätä tai kumotakaan.
Perustavan ihmisoikeuden olemassaolon voi ainoastaan tunnustaa tai olla tunnustamatta. Legitiimi poliittinen päätös voi näin ollen varsinaisesti koskea vain olemassa olevan oikeuden tunnustamista tai soveltamista.
Raja perustavan ihmisoikeuden ja sen soveltamisen välillä ei tosin aina ole yksiselitteinen. Käytännössä ihmisoikeussopimukset sisältävät runsaasti sellaista, mikä todellisuudessa kuuluu ihmisoikeuksien soveltamiseen.
Sopimuksissa – muusta lainsäädännöstä puhumattakaan – voi toki olla kyseenalaista, jopa virheellistä ihmisoikeuksien soveltamista. Allekirjoittajavaltiot ovat saattaneet tehdä sopimuksiin myös varaumia.
Kaikki ihmisoikeudet eivät suinkaan ole keskenään "samalla viivalla". Perustavat ihmisoikeudet ovat loogisessa suhteessa toisiinsa. Niiden välillä on hierarkkinen järjestys, jossa yksi edellyttää toista. Tämäkin tuntuu julkisessa keskustelussa hämärtyneen.
Oikeus elämään – jonka lähtökohtana on ihmisarvo – on kaikkien muiden ihmisoikeuksien perusta. Se on niistä tärkein, sillä ilman sitä ei voi olla muitakaan ihmisoikeuksia. Siihen liittyy erottamattomasti sekä perustava oikeus isään ja äitiin että oikeus olla heidän kasvatettavanaan. Oikeus tietoon ja koulutukseen on osaltaan sovellusta tästä perustavasta ihmisoikeudesta. Sananvapautta voidaan puolestaan perustella oikeudella oikeaan ja todenmukaiseen tietoon.
Oikeus elämään ja vanhempiin liittyy kiinteästi siihen, että miehellä ja naisella on sekä perustava oikeus keskinäiseen avioliittoon että oikeus lapsiin ja heidän kasvattamiseensa. Tämä on myös vanhempien – ei niinkään julkisen vallan – velvollisuus.
Nämä ihmisoikeudet edellyttävät oikeutta omaisuuteen sekä oikeutta tai pikemminkin velvollisuutta työhön sekä itsensä ja perheensä elättämiseen. Rehellisestä ja laillisesta työstä on oikeus saada kohtuullinen korvaus, kuten myös omaisuutensa myymisestä tai vuokraamista. Oikeus kunniaan ja hyvään nimeen puolestaan on tarpeen yhteiskunnassa toimimiseen, kuten perheensä elättämiseen.
Perustaviin ihmisoikeuksiin kuuluu myös oikeus uskonnon harjoittamiseen, Jumalan tuntemiseen ja uskonsa tunnustamiseen. Tämän on yleensä katsottu edellyttävän uskonnon- ja sananvapautta.
Perustavasta oikeudesta vanhempiin on johdettavissa oikeus lailliseen esivaltaan ja oikeus tulla sen taholta kohdelluksi oikeuden ja kohtuuden mukaan. Esivallan tehtävänä puolestaan on lainkäyttöpiirinsä alueella taata perustavien ihmisoikeuksien toteutuminen. Se koskee ennen muuta ihmisen elämän, avioliiton ja omaisuuden suojaa, yhteiskunnan turvallisuutta ja jatkuvuutta avioliiton kautta sekä yleistä moraalia ja lain kunnioitusta.
Tätä tarkoitusta varten esivallalla on käytettävissään niin sanottu maallinen miekka. Se tarkoittaa oikeutta ja velvollisuutta pakkovallan käyttöön, johon lainsäädäntö- ja tuomiovallan lisäksi kuuluu väkivaltamonopoli ulkonaisen pahuuden rajoittamiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tähän liittyy se, ettei esivallan valtuutus ulotu oman lainkäyttöpiirin ulkopuolelle, eikä sillä näin ole oikeutta puuttua toisen esivaltaan tai sen tehtäviin.
Julkisessa keskustelussa "unohdetaan" helposti se, että oikeuksien lisäksi ihmisillä on myös velvollisuuksia esivaltaan kohtaan. Ne liittyvät siihen, että esivalta voisi hoitaa omat tehtävänsä ja velvoitteensa. Sellainen asia voi olla esimerkiksi maanpuolustusvelvollisuus, jota täyttäessään saattaa "tosi paikan" tullen menettää henkensä tai terveytensä.
Kenelläkään ei ole ihmisoikeutta pakoilla velvollisuuksiaan esivaltaansa kohtaan. Kenenkään ei toisaalta pidä suostua valtuutensa ylittävän esivallan vaatimuksiin eikä noudattaa säädöksiä, jotka vaativat toimimaan luonnollista moraalia vastaan.
Jos näistä perusteista luovutaan, menetetään helposti perustavat ihmisoikeudet ja niiden hyödyllinen tarkoitus. Jäljelle jäävät "tyhjät kuoret", joita käytetään ihmisten harhauttamiseen poliittisten tarpeiden mukaan.
Petteri Hiienkoski
Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. "Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa".
Tp-Utva historian polttopisteessä
to 03.10.2024 15:30Donald Trump murskavoitolla jälleen USA:n presidentiksi
pe 08.11.2024 15:49Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Miksi ohjusiskujen aloittaminen ylitti kriittisen rajan?
pe 22.11.2024 01:28Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23The Implementation of the Brutal Theosophy - not Science - based Great Reset
ma 28.10.2024 17:15Kultamunat ovat kuoriutuneet - Pisa-tutkimus paljastaa
ti 01.10.2024 14:12Sota Venäjää vastaan ei ole shakkipeliä vaan kansan tuho
la 25.05.2024 08:02Käännytyslaki ratkaisevassa vaiheessa
pe 28.06.2024 10:23Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44