Blogi: Timo Vihavainen, to 23.07.2020 00:40

Suuren voiton jälkeen

Pienen kansan näkökulma

 

Ants Oras, Viron kohtalonvuodet. Viron kansan vaiheet vv. 1939-1944. Kolmas painos. Gummerus 1959, 302 s.

Venekirjastostani sattui, Viron rantoja seilatessa, sopivasti käteen Ants Oraksen, virolaisen englannin kielen professorin muistelmakirja, jonka olin lukenut joskus neljä vuosikymmentä sitten.

Muistan, miten silloin mainitsin eräälle kollegalle, että luen juuri tuon nimistä kirjaa. Hän oli hieman ironinen ja kysyi, mitä ne sellaiset kohtalonvuodet olivat. Tapahtuiko virolaisille muka jotakin poikkeuksellisen hirveää? Eivätkös he nykyään ainakin vaikuttaneet kovin tyytyväisiltä osaansa suuressa isänmaassaan?

Kollegani oli ihan fiksu ihminen, ei tosin historioitsija, mutta muuten aika laajasti sivistynyt ja edusti luullakseni keskitasoa suurempaa tietämystä kulttuurista yleensä.

Viron historiasta oli toki suomeksikin ilmestynyt ainakin jonkin verran ihan kunnon tutkimusta, tärkeimpänä Seppo Myllyniemen Baltian kriisi. Tietenkin myös Niitemaan Baltian historia oli käytettävissä. Me historian opiskelijat saimme myös lukeaksemme lyhyen esityksen Baltian uusimmasta historiasta ruotsin kielellä. Toki saatavilla oli paljonkin kirjallisuutta muilla kuin suomen kielellä.

Aukkoja neuvostojen maan historiasta täydensivät tuolloin suomeksi etenkin ns. suojasään aikana ilmestyneet monet muistelmat, esimerkiksi Poika Tuomisen ja Unto Parvilahden sekä tämä Oraksen kirja. Tietoa oli sille, joka sitä halusi, mutta harva tunsi erityistä kiinnostusta esimerkiksi juuri Baltian historiaan, vaikka syytä olisi ollut, runsaastikin.

Suojasään kirjallisuusryöpsähdys tunnetusti aiheuttikin ärähdyksen itärajan takaa. Muistelmat leimattiin vihamieliseksi mustamaalaukseksi ja niiden katsottiin edustavan eräänlaista syntiä henkeä vastaan, joka tunnettiin nimellä neuvostovastaisuus. Suuri osa maamme journalisteista oli oppinut suhtautumaan sellaiseen ainekseen erittäin kriittisesti.

Kriittisyys oli kuitenkin silloin, kuten se on nyt, valikoivaa. Virallinen tarina neuvostojen maan sankarillisesta historiasta ihmisyyden ihanteiden palveluksessa oli monen mielestä liian kaunis rikottavaksi. Kun puita kaadettiin, lastut toki lentelivät, sen Leninin viisauden ymmärsivät monet.
Nyt virolaisten oma versio historiastaan on se perustarina, joka meilläkin tunnetaan, vaikka tuskin aina kovinkaan hyvin. Joka tapauksessa on merkille pantavaa, että Virossa harjoitettu kansallisuuspolitiikka on saanut meillä yleisen hyväksymisen, vaikka vastaavat ilmiöt muualla, omassakin maassamme, ollaan valmiit tuomitsemaan.

Kansallisen historian merkitystä ei kannata aliarvioida ja niille, jotka suhtautuvat yliolkaisesti omaan historiaamme, johon kuului peräti liittoutuminen -ainakin jonkinlainen- natsien kanssa, kannattaisi tarkoin miettiä, mitä olivat vaihtoehdot.

Viro sai ne vaihtoehdot kokea. Ensin tuli neuvostomiehitys ja ”liittyminen” suureen ystävyysliittoon, sitten saksalaismiehitys ja sitten taas neuvostomiehitys.

Viron erityisenä onnettomuutena oli, että se oli vaihtorahaa suurten pelipöydällä. Viron liittyminen Neuvostoliittoon hyväksyttiin yleisesti de facto, vaikka sen pakolaishallitukselta ei kiellettykään lännessä oikeuksia. Reaalipolitiikassa vain oli usein houkuttelevinta pitää suurvallan intressejä tärkeämpinä kuin pienen kansan oikeuksia.

Myös saksalaisille sopi erinomaisesti se lähtökohta, että Viro oli liittynyt Neuvostoliitoon. Silloin sen itsenäisyyttä ei tarvinnut tunnustaa ja sen kansallisomaisuutta voitiin pitää sotasaaliina.

Oraksen kuvaus saksalaismiehityksestä on karua kertomaa ja mielestäni kiinnostavin osa kirjaa. Bolševikkihallituksen barbaarisuus oli kaikille selvää, mutta saksalaisten raakuus osasi yllättää siitä huolimatta, että virolaisille he vanhastaan olivat perivihollinen numero yksi ja kalavelkoja oli tuoreessa muistissa vielä niin Landeswehr-kapinasta kuin paronien omaisuuden kansallistamisesta.

Itse asiassa virolaiset ovat yksi kansa, jolla todella olisi perusteita nostaa esille historiallinen uhriasemansa. Siinä maassa vallitsi vuosisatojen ajan todellinen orjuus ja sorto.

Mutta uhriutumisella ratsastaminen on omanarvontuntoisen kansan näkökulmasta yksinkertaisesti noloa. Sen voi jättää sellaisille, jotka eivät parempaan pysty.

Saksalaisiin palatakseni Oras katsoo, että virolaiset ovat, latvialaisten ohella, ehkä maailman saksalaisvastaisin kansa, myös ranskalaiset huomioiden. Syyt ovat, tai olivat, tunnetut. Nythän virolaiset ovat oppineet ainakin jossakin määrin taas ylpeilemään niillä monilla saksalaisillaan, jotka tekivät komean uran Venäjällä.

Natsilaistetun saksalaisen tyyppi joka tapauksessa ällistytti Orasta. Vain kahdeksassa vuodessa oli kyetty kasvattamaan kaamea moukka, joka ylpeili raakuudellaan. Natsityypille oli ominaista äärimmäisen naiivi käsitys oman kansansa suunnattomasta kulttuurisesta merkityksestä koko ihmiskunnan historiassa ja samaan aikaan yhtä käsittämätön kuin pidättelemätön viha esimerkiksi juutalaisia kohtaan.

Tarton yliopiston tähystyspisteestä käsin natsien tihutyöt eivät suinkaan jääneet salaisuuksiksi, vaikka ne Suomenlahden pohjoispuolella voitiin vielä tuomita pahantahtoiseksi panetteluksi.

Oras kuvaa myös hauskasti, miten saksalaiset olivat Suomen puolella omaksuneet aivan toisen näköisen habituksen kuin Virossa. Suomalaiset olivat rintamalla osoittaneet, kuka on kuka ja kotirintamalla voitiin saksalaisia tarpeen vaatiessa ojentaa vaikkapa selkäsaunalla.

Oraksen kuvaama natsipersoonallisuus on tuttu tätä problematiikkaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Muuan piirre, joka muidenkin lähteiden mukaan oli tälle tyypille ominainen, oli sentimentaalisuus.

Samaan aikaan, kun oltiin aivan käsittämättömän raakoja ja sadistisia, saatettiin kyynelehtiä sopivan aineen ilmaantuessa. Ilmiöhän on nykyiselle läntiselle maailmallekin hyvin tuttu. Sentimentaalisuuteen kuuluu aina narsistinen oman tunteen palvonta, eikä ole suinkaan vaikea yhdistää siihen eläimellistä raakuutta.

Itse asiassa, noita kuvauksia lukiessani mieleen tulevat Maksim Gorkin sanat, kun hän selitti, että Lenin sai Venäjän kansan mukaansa antamalla sille luvan käyttäytyä häpeällisesti. Kun tuota lupaa toisteltiin saksalaisille korkeimman auktoriteetin taholta vuodesta toiseen, oli viestin perille meno varmaa monella taholla.

Vanhan saksalaisen humanismin jäänteet näyttivät lähinnä fragmenteilta. Moni raakalainen hallitsi hyvin klassisen musiikin esittämisen.

Osa virolaisia meni tietenkin miehittäjän palvelukseen. Tämä tarinahan toistuu aina vastaavissa yhteyksissä. Ensin hypättiin venäläisten kelkkaan, sitten saksalaisten ja sitten taas venäläisten. Viron kansallinen asia oli vaikea, sen takana ei ollut suurvaltojen voimaa ja omin voimin selviäminen tuntui realistisesti arvioiden mahdottomalta.

Kuitenkin Viro selvisi, eikä meidän kannata ihmetellä, että se arvostaa tiettyjä organisaatioita, joita me taas vierastamme ja että sen kansallisuuspolitiikalla on joitakin erityispiirteitä, jotka meistä ovat omituisia.

Oraksen kirja on yhä lukemisen arvoinen.

 

 

Timo Vihavainen to 23.07. 00:40

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Häpeänsä kullakin

ke 19.07. 21:26

Suurista erehdyksistä

to 23.02. 21:02

Modernin maailman syntysijoilta

ti 18.01. 23:48

Saaliseläiminä

ke 15.12. 23:51

Tolstoin aivoituksia

ma 22.11. 23:49

Ajan kuvaa

to 18.11. 22:48

Kansan parhaaksi

ti 02.11. 23:57

Luonteikas kansa

pe 08.10. 01:15

Kohti pinnan katkeamista

to 16.09. 23:47

Symbolit

su 05.09. 20:39

blogit

Vieraskynä

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12.2023 22:32

Juha Ahvio

Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka

la 13.04.2024 00:17

Professorin Ajatuksia

Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?

to 13.05.2021 20:23

Marko Hamilo

Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja

ti 28.03.2023 20:22

Jukka Hankamäki

Sähköistävä klikinvastainen uutinen

su 07.01.2024 18:08

Petteri Hiienkoski

Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?

pe 15.03.2024 23:04

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Jolla on korvat, se kuulkoon

ke 23.08.2023 20:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa

su 15.01.2023 14:49

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!

la 25.02.2023 13:58

Mika Niikko

Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet

su 13.09.2020 23:07

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä

la 24.02.2024 12:33

Heikki Porkka

Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan

to 28.03.2024 13:04

Tapio Puolimatka

Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus

ke 20.03.2024 08:51

Olli Pusa

Eläkeindeksin leikkaaminen

ti 09.04.2024 13:56

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat

ti 18.08.2020 10:15

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Pauli Vahtera

Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja

su 25.10.2020 22:57

Timo Vihavainen

Häpeänsä kullakin

ke 19.07.2023 21:26

Matti Viren

Odotellaan vuotta 2023

la 14.08.2021 23:44