Tiernapojat tänään
Suomessa ainoana säilynyt mysteerinäytelmä on Tähtipojat, jonka arkaaisuutta korostetaan käyttämällä siitä tuota naurettavaa svetisismiä: tiernapojat. (Stjärnopojkar eller hur?)
Sen keskeisinä tapahtumina ovat ns. kuninkaiden kumarrus ja Betlehemin lastenmurha, hyvin dramaattista tavaraa siis.
Jumalallisia henkilöitä ei esiinny, mutta taikurikuninkaat, reyes magos, kuten täällä Espanjassa sanotaan, ovat myös pyhimyksiä ja heidän jäännöksiään löytyy niinkin läheltä kuin Kölnin tuomiokirkosta. Ne innoittivat aikoinaan myös Heinrich Heineä ajankohtaisiin pohdiskeluihin:
Ersetzt die heilig’n Drei König’ aus Morgenland
mit einem abendländschen…
Toivottavasti meni oikein.
Pyhien kuninkaiden jäännökset olivat nimittäin rautahäkissä ja runoilija, tuo liberaali ja rabulisti toivoi, että sinne sijoitettaisiin pikemmin muuan juuri sen hetkinen ruhtinas, Preussin Wilhelm, arvaan minä.
No, muutenhan tämä tähtipoikain tarina on ihan sovinnainen, paitsi että keisariuden jumalallinen valta saattaisi tahriintua siitä, että knihti vyöryttää vastuun hirvittävästä lastenmurhasta keisarin niskoille.
Asia toki selvitetään sillä, ettei Herodes, käskyn varsinainen antaja, ole mikään oikea kuningas, vaan tyranni ja sellaisethan ovat paholaisen agentteja täällä maan päällä. Oikea kuninkaanvalta, kuten myös keisarin valta on jumalasta.
Siltä varalta, ettei valistumaton rahvas ymmärtäisi, että asia on totta tänäkin päivänä, on näytelmään myöhäisessä vaiheessa lisätty vielä Aleksanteri II:n ylistys.
Herodeksen pahuus asiasta vain korostuu ja samoin korostuu se kauhea ja rienaava vääryys, joka tehdään murjaanien kuninkaalle, Balthasarille, joka siis, toisin kuin usurpaattori Herodes, on oikea kuningas ja hyvien ihmisten kaipaama ja ylistämä. Hän myös paljastaa Herodeksen tyranniuden.
Väkivallan edessä totuus ja oikeus joutuu hetkeksi taipumaan, mutta vieläpä se hetki koittaisi Herodeksellekin…
Esimakua tulevasta on se, että itämaan viisaat lähtevät kotimaahansa salaa tyrannilta, musta Balthasar, joka edustaa Afrikkaa, palaa sinne ja Caspar ja Melchior Eurooppaan ja Aasiaan.
Tuomiopäivä on tuleva ja katsoja ymmärtää ilman muuta, että tuo nyt syntynyt piltti on vielä paneva omalle paikalleen niin hyveellisen Balthasarin kuin Herodes-tyrannin. Se on väistämätöntä.
Siinähän se oli tuon varsin järkyttävän kuvaelman pääasia. Se oli jopa poliittisesti korrekti tuon Aleksanteri II:een tehdyn ekskurssin takia ja jälkeen. Lienevätkö sensuuriviranomaiset joskus siihen kehottaneet? Ajankohta joka tapauksessa on niinkin myöhäinen kuin vuosi 1861 tai sen jälkeen, tuon mainitun orjuuden lakkauttamisen perusteella.
Niin tai näin, tuo sinänsä päälle liimattu lisä sopii kyllä tällaiseen näytelmään, kun se pannaan sopimaan. Onhan se koko juttu vähän sellainen karkeasti veistetty esitys, kuin venäläinen balagan.
Joka tapauksessa, näytelmän kohtaloa ajatellessa tulee mieleen, miten tavattoman arkaluontoisina saatettiin moisia rahvaan näytöksiäkin kerran maailmassa pitää, jopa tässä meidänkin maassamme.
Lehdistösensuurihan oli tuohon aikaan, Aleksanteri-keisarista lähtien, hyvin sallivaa ja julkaisijan oli syytä muistaa lähinnä yksi tabu: keisariperhe ja mahdollinen majesteettirikos.
Sittemmin, duumakaudella sekin pääsi lähes unohtumaan ja juttuja Rasputinin seikkailuista hovissa levitettiin aivan avoimesti.
No, nuo tuollaiset, majesteettirikosten ajat ovat ikipäiviksi olleet ja menneet, tulee ajatelleeksi. Mikäpä voisi nykyään olla sellainen majesteetti, jonka loukkaaminen aiheuttaisi seuraamuksia julkaisijalle?
Niin, mikä? Kauppahuone Stockmannin käytös jonkun epämääräisen puolesta loukkaantujan nettihöläytyksen takia paljastaa salamanvälähdyksen tavoin missä mennään.
Tuntuu siltä, ettei sivilisaatiomme ole vain taantumassa, vaan romahtamassa. Kun täysin aivottomat, niin sanotusti poliittisesti korrektit näkökohdat alkavat tuoda takaisin sellaisia yhteiskunnan kehitysvaiheita, jotka jo puolitoista vuosisataa sitten ohitettiin, on todella aihetta pohtia vakavasti sitä, minne oikein ollaan menty ja ne ollaan menossa.
Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka
la 13.04.2024 00:17Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23Koronapandemialla pieni vaikutus kuolleisuuteen huolimatta mediahypetyksestä
su 21.04.2024 15:30Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Miksi lähdin ehdolle europarlamenttivaaleihin?
ti 23.04.2024 22:16Eläkeindeksin leikkaaminen
ti 09.04.2024 13:56Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44