Kirkkoa johtava eliitti ei enää välitä seurakunnastaan eikä Raamatun opista

"Pride-liikkeen ideologiaa ja kirkon Raamattuun perustuvaa arvopohjaa täysin mahdotonta sovittaa yhteen"

Kotimaa ti 25.06.2019 00:19
Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa johtavaa eliittiä, joka on vieraantunut seurakunnasta ja kirkon opista

"Me emme anna Päivin sanojen viedä ylpeyttämme."

Näin uhoaa Helsinki Pride -yhteisön hallituksen puheenjohtaja Juha Kilpiä blogissaan "Ylpeys muuttaa maailmaa". Kilpiä viittaa kristillisdemokraattien kuudennen kauden kansanedustajan ja kirkkovaltuutetun, ex-kirkkoministeri (2011-2015) Päivi Räsäsen voimakkaaseen kannanottoon, jonka hän esitti, kun julkisuuteen tuli tieto Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäistä kertaa osallistuvan virallisena yhteistyökumppanina seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen Helsinki Pride -tapahtumaan tänä vuonna.

Kilpiä määrittelee Päivi Räsäsen olevan "vain yksi miljoonista evankelilais-luterilaisen kirkon jäsenistä", jonka ääni satuttaa ja kantaa kauas, "mutta vain niin kauas kuin me yhteisönä haluamme ja juuri tämän pidemmälle emme sitä päästä".

Kilpiä julistaa blogissaan koko sateenkaariliikkeen suulla Päivin puheet "kummitustarinoiksi" ja toteaa Räsäsen olevan "helppo kohde maalitukselle".

"Me Helsinki Pride -viikon järjestäjinä emme lähde mukaan manajaisiin tämän enempää", Kilpiä kuitenkin rauhoittelee.

Räsäsen selvennykset siitä, että Priden ideologia on jyrkästi ristiriidassa Raamatun kanssa varmasti "satuttaa ja kantaa kauas", joten Helsinki Pride -yhteisö ei häntä "tämän pidemmälle päästä", kuten Kilpiä toteaa - sillä aggressiivisesti uskottelemalla toimivansa "yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien puolesta", mutta samalla tietoisesti hylkäämällä Raamatun selkeän opetuksen niin sukupuolten määrästä, avioliitosta vain miehen ja naisen välisenä, homoseksuaalisuuden harjoittamisesta kuin myös syntien tunnustamisesta, myös kirkko asettuessaan sateenkaari- ja Pride-aktivismin (gender-ideologian) tukijaksi tulee paljastaneeksi selkeästi sotivansa Raamatun opetuksia vastaan.

Sanasota puolesta ja vastaan roihahti perusteellisesti, kun Päivi Räsänen otti - perustellusti ja aivan loogisesti - kantaa kirkon profiloitumiseen sen omaa oppiperustaansa eli Raamattua vastaan Priden "virallisena partnerina" twiittaamalla viime maanantaina Raamatun lehdeltä otetun kuvan kera, jossa on jakeita Roomalaiskirjeen ensimmäisestä luvusta.

Katkelmat kyseisestä Raamatun kohdasta vastaansanomattomasti ja selvästi tuomitsevat homoseksuaalisuuden luonnonvastaiseksi, oman ruumiin häpäisemiseksi ja Jumalan totuuden valheeseen vaihtamiseksi.

Räsänen kysyy twiitissään: "Miten kirkon oppiperusta eli Raamattu sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?"

Kirkon päätös - ja vieläpä arkkipiispa Tapio Luoman tuella - lähteä Pride-tapahtuman viralliseksi kumppaniksi on herättänyt suurta huolta kirkon piirissä, jonka Päivi Räsänen päätti tuoda esiin tiistaina avoimessa kirjeessään evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispalle Tapio Luomalle, joka julkaistiin myös Oikeassa Mediassa.

Kirjeessään Luomalle Räsänen esitti murheensa siitä, että moni kirkon aktiivisimmista kristityistä on alkanut enenevästi pohtia mahdollista eroa kirkosta - myös hän itse.

"Suuri joukko aktiivisia, Raamattua elämänsä ja uskonoppinsa auktoriteettina pitäviä kirkon jäseniä pohtii tällä hetkellä, voiko kirkkoa pitää enää hengellisenä kotinaan. He kyselevät, missä tulee vastaan raja, jota ei voi enää ylittää. Tätä pohdintaa käyn itsekin", Räsänen kirjoittaa ja muistuttaa, että "Raamatun opetus homoseksuaalisuuden harjoittamisesta on johdonmukainen ja selkeä":

"Ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi ja avioliitto säädettiin naisen ja miehen väliseksi. Pride-tapahtuman aatteellisena tavoitteena on ylpeys sellaisista suhteista, joita Raamatussa johdonmukaisesti kuvataan Jumalan tahdon vastaisiksi. Homoseksuaaliset suhteet, samoin kuin muutkin avioliiton ulkopuoliset suhteet kuvataan Raamatussa synniksi ja häpeäksi."

Arkkipiispa Tapio Luoma vastasi keskiviikkona päivällä Räsäsen avoimeen kirjeeseen ja puolusti kirkkohallituksen johtoryhmän tekemää päätöstä osallistua Pride-tapahtumaan vetoamalla piispankokouksen avioliittoselontekoon vuonna 2016, jonka mukaan kirkko on kaikkia varten ja että samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan.

Räsänen ei hyväksynyt arkkipiispa Luoman perustelua kirkon Pride-kumppanuudesta.

"Perustelu on ontuva. Kirkon tulee kyllä kutsua kaikkia evankeliumin osallisuuteen. Tässä päätöksessä kuitenkin kirkko lähtee mukaan SETA:n toimintaan Pride-liikkeen ehdoilla sen sijaan että kutsuisi kaikkia ihmisiä evankeliumin osallisuuteen kirkon ehdoilla", Räsänen huomauttaa ja tähdentää, että kirkon johdossa tiedetään hyvin se, että pride-kumppanuutta käytetään sateenkaarileimana, jolla osoitetaan hyväksyntä Pride-liikkeen tausta-ideologialle.

"Setan edustaman ideologian piirissä ei ole tilaa sellaiselle arvopohjalle, jossa avioliitto rajataan ainoastaan naisen ja miehen väliseksi ja jossa homoseksuaalisuuden harjoittaminen nähdään Jumalan tahdon vastaiseksi", Räsänen jatkaa ja lisää, että Pride-liikkeen ideologiaa ja kirkon Raamattuun perustuvaa arvopohjaa on mahdotonta sovittaa yhteen.

Radio Patmos kysyi Räsäseltä, miksi hän kirjoitti avoimen kirjeen arkkipiispalle.

Räsänen kertoo "viimeisen niitin" olleen se, kun kirkko ilmoittautui Pride-tapahtuman viralliseksi kumppaniksi siihen listaan, jossa halutaan ilmaista hyväksyntä Setan edustamalle Pride-ideologialle.

Tätä Räsänen sanoi edeltäneen hänen omassa kotiseurakunnassaan Riihimäellä käyty "tiukka vääntö" Pride-viikon tapahtumiin liittyvistä sateenkaariliputuksista ja siitä, että hänen oma seurakuntansa aikoo järjestää sateenkaarimessun. Lisäksi paikallisesti se johti yhden pitkäaikaisen, 40 vuotta nuorisotyössä mukana olleen kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston jäsenen eroamiseen omantunnon syistä.

Riihimäen seurakunta päätti kirkkoherran johdolla osallistua Pride-viikon tapahtumiin juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Helsinki Pride -yhteisö on tiedottanut Riihimäen kaupungin juhlivan ensimmäistä kertaa Pride-viikkoa kesäkuussa ja sosiaali- ja terveysministeriksi 6. kesäkuuta 2019 nimitetyn Aino-Kaisa Pekosen (vas.) olleen yksi aloitetta eteenpäinvieneistä kunnanvaltuutetuista.

Kotimaa24.fi uutisoi torstaina, että neljä kirkolliskokousedustajana vaikuttavaa kirkkoherraa on sanoutunut mielipidekirjoituksessa irti kirkon osallistumisesta Helsinki Pride -tapahtuman tukemiseen.

Savonlinnan kirkkoherra Sammeli Juntunen, Helsingin Pitäjänmäen kirkkoherra Arto Antturi, Pälkäneen kirkkoherra Jari Kemppainen ja Lahden Launeen kirkkoherra Heikki Pelkonen näkevät, että Kirkkohallituksen johtoryhmä on ylittänyt valtuutensa ja kävellyt Raamatun sanan ja kirkolliskokouksen yli.

Kirkkoherrat kirjoittavat, että Setan järjestämän Pride-kulkueen taustalla vaikuttaa gender-ideologia, joka on selkeästi vastoin Raamatun, Kristuksen kirkon yhteisen tradition ja oman kirkkomme opetusta ihmisestä, avioliitosta ja seksuaalietiikasta:

"Jo melko vähäinen Raamatun tutkiminen osoittaa, että gender-ideologia ei ole Jumalan tahdon mukaista."

On kuitenkin huomattava, että pääkaupunkiseudun luterilaiset seurakunnat ovat olleet Helsinki Pridessä mukana aiemminkin. Siihen on osallistunut myös muun muassa punavihreä sateenkaariaktivistipappi Nurmosta Etelä-Pohjanmaalta - samaa sukupuolta olevan parin vihkimisestä vuonna 2017 kirjallisen varoituksen Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulilta saanut Henna Salo.

Etelä-Pohjanmaan Vihreiden puheenjohtajana toimiva Henna Salo lyöttäytyi yhteen myös irakilaisen Shihab Ahmedin kanssa, joka oli yksi Seinäjoen Arabikevät -dokumentin päähenkilöistä. Kuten arvata saattaa, sateenkaaripappeus edellyttää kytköksiä vastaanottokeskukseen, joten kun vuoden 2015 pakolaiskriisin myötä Seinäjoellekin perustettiin sellainen, oli luonnollista, että Henna Salo oli yksi sen vapaaehtoistyöntekijöistä ja näin hän tutustui Shihab Ahmediin.

Henna Salo itse vilahtaa dokumenttielokuvassa vain muutaman kerran Ahmedin kanssa, mutta "sen suuremmassa roolissa" hän ei Ylen mukaan kuvauksissa ollut.

Samaan punaviheraktivistipappien legioonaan luetaan myös kapinapappi Árpád Kovács, joka voidaan bongata Oulun Pride-kulkueesta heinäkuussa 2018. Oikea Media kertoi huhtikuussa 2017, että Árpád Kovács ei ainoastaan ole vaatinut kirkkoa pyytämään anteeksi seksuaalivähemmistöiltä, vaan hänen mielestä myös Suomen valtion olisi anteeksipyynnön ohella aika maksaa korvauksia.

Árpád Kovács sai Oulun hiippakunnan tuomiokapitulilta kirjallisen varoituksen vihittyään avioliittoon samaa sukupuolta olevan parin elokuussa 2017, mutta Pohjois-Suomen hallinto-oikeus kumosi papille annetun varoituksen viime viikolla, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Oulun tuomiokapituli aikoo nyt valittaa päätöksestä.

Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden ratkaisun virheellisistä perusteista ja Oulun tuomiokapitulin perustellusta valitusluvan hakemisesta kannattaa lukea perinpohjaisesti argumentoitu ja johdonmukainen artikkeli "Kirkollinen avioliittoon vihkiminen ja Helsinki Pride -yhteistyö kirkkolain ja kirkkojärjestyksen valossa", jonka on kirjoittanut teologian tohtori ja dogmatiikan dosentti Juha Ahvio.

Niin ikään edellä mainitussa artikkelissa Ahvio todentaa kaiken tekstissään esittämiensä yksityiskohtien valossa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon antaman virallisen tuen Pride-tapahtumalle "rappion ja luopumuksen julkiseksi huipentumaksi".

Seksuaalisten vääristymien normalisointia ajavan Setan ajatuksia innokkaasti riekkuva Kirkko&Kaupunki -lehti halusi myös omalta osaltaan kantaa kortensa kekoon osoittamalla vankkumatonta tukeaan Helsinki Pridelle, kun päätoimittaja Jaakko Heinimäki osoitti puolestaan avoimen kirjeen Päivi Räsäselle, jossa hän muistuttaa kaikkien lukevan Raamattua "tulkiten ja valikoiden".

Heinimäki halkoo hiuksia muun muassa kristittyjen joulukinkun ja mustanmakkaran syömisestä, "vaikka ne selkeästi ja johdonmukaisesti kielletään Mooseksen laissa" sekä pilkkaa monien vakaumuksellisten kristittyjen miesten rikkovan Uuden Testamentinkin käskyjä pitämällä pitkää tukkaa, jonka Heinimäki määrittelee apostoli Paavalin mukaan "luonnottomaksi ja kartettavaksi".

Kirkko&Kaupunki -lehden päätoimittaja Heinimäki oli haastateltavana arvatenkin Helsinki Pride -viikon alussa myös heti maanantaiaamuna MTV:n Huomenta Suomessa, jossa hän korosti Raamattua lukiessa "tulkinnan avaimia".

Hän oli antavinaan ymmärrystä niille monille ihmisille, jotka hänen mukaansa lukevat Raamattua "aika yksisilmäisesti", mutta myönsi Raamatussa olevan "aika jyrkkä kuva" homoseksuaalisuudesta.

Kuitenkin hän samaan hengen vetoon kirkkain silmin väitti, että itse homoseksuaalisuutta Raamatussa ei käsitellä ollenkaan.

"Se termi on paljon uudempi kuin Raamatun kirjat. Raamattu ei tunne homoseksuaalisuutta sellaisena kuin mitä siitä nyt tiedetään", hän sepitti ja lisäsi vääristellen:

"Ne Raamatun kohdat, joissa puhutaan homoakteista, siis käytännössä miesten välisistä yhdynnöistä, niin ei ne puhu sellaisesta kestävästä parisuhteesta tai tunteista. Ne puhuu heteromiesten välisistä anaaliyhdynnöistä."

Heinimäki ei näe "tasa-arvoisen" avioliittolain ja kirkon Pride-kumppanuuden murentavan kirkkoa sisältä, mutta uskoo arvokonservatiivien kirkossa olevan ahtaalla:

"Heidän joukkonsa alkaa olla niin pieni ja se heidän arvomaailmansa kirkossa marginaalissa.

Tässä on vähän sellaista rimpuilua."

Heinimäki huomautti koko Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa edustavan kirkkohallituksen olevan "siinä Helsinki Priden yhteistyökumppaneiden joukossa, jossa on kaiken maailman puhelinoperaattorit ja kaupan keskusliikkeet ja Alkokin".

"Jos haluaa boikotoida kirkkoa Priden vuoksi, niin silloin pitää kyllä jättää makkarat ja kaljatkin ostamatta, ja puhelut soittamatta, että siellä on aika kattava se tukijoiden joukko kyllä", Heinimäki elvisteli.

Räsäsen "kärkeväksi julistettu" twiittaus ja avoin kirje arkkipiispalle ovat saaneet runsaasti kritiikkiä. Kohun myötä ihmiset ovat eronneet kirkosta. Keskiviikkona tehtiin vuoden 2019 kirkosta eroamisen päiväkohtainen ennätys, kun kirkosta erosi reilusti yli 500 ihmistä.

Päivi Räsänen julistettiin jälleen osalliseksi eropiikkiin. Se mikä jätettiin täysin kysymättä: kuinka paljon sen sijaan evankelis-luterilaisen kirkon osallistuminen virallisena tukijana Helsinki Pride -tapahtumaan lisäsi kirkosta eroamisia?

"Kirkosta on eronnut sekä niitä, joiden mielestä kirkko on näissä asioissa liian konservatiivinen, mutta myös niitä joiden mielestä kirkko on liian liberaali. Kun kirkko tukee Helsinki Pridea, niin joillekin se on liikaa. Kummastakin suunnasta vuotaa", sanoo käytännölliseen teologiaan erikoistunut ja pappien käsityksiä samaa sukupuolta olevien parien avioliitoista tutkinut Laura Kallatsa Ylelle.

Suurimmat eropiikit ovat yleensä vuoden lopussa, jotta vältytään kirkkoveron maksulta seuraavana vuonna.

Kaikkien aikojen suurin eroamispiikki liittyy vuoden 2010 Ylen Ajankohtaisen Kakkosen "Homoiltaan" 12. lokakuuta, jossa väiteltiin muun muassa samaa sukupuolta olevien parien oikeudesta adoptioon ja kirkkohäihin. Homoillassa Räsänen puolusti miehen ja naisen välistä avioliittoa ja piti homoseksuaalisia suhteita Jumalan tahdon vastaisina. Ohjelman jälkeen kirkosta erosi viikossa noin 24 000 ihmistä.

Räsäsen esitettyä raamatullisen näkemyksen homoseksuaalisuudesta Ajankohtaisen Kakkosen Homoillassa, nostettiin vasta esiin laajemmin Päivi Räsäsen jo kuusi vuotta aiemmin, vuonna 2004 julkaisema "pamfletti" nimeltä "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen".

Siinä Räsänen kiteyttää kristillisen ihmiskäsityksen olevan sitä, että jokainen ihminen on seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta tasavertainen ja yhtä arvokas. Ihmisten keskinäinen tasavertaisuus ei kuitenkaan merkitse seksuaalisen käyttäytymisen tasavertaisuutta.

"Erilaiset tavat toteuttaa seksuaalisuutta eivät ole suinkaan moraalisesti samanarvoisia."

Ex-sisäministeri ja kristillisdemokraattien entinen puheenjohtaja Räsänen kohautti viime vuonnakin Pride-kommentillaan. Hän totesi jo tuolloin, että Pride-tapahtumasta on kehittynyt ”merkillinen moraalinen linjanjakaja”. Hän piti sekä surullisena mutta samalla säälittävänä, että myös eräät kirkolliset tahot tavoittelevat hyväksyntää marssimalla sellaisten arvojen puolesta, jotka ovat luterilaisen kirkkomme virallisen opetuksen, kristillisen ihmiskuvan ja Raamatun seksuaalietiikan vastaisia.

"Pride-tapahtuman ympärille luotu suvaitsevaisuuden mielikuva on suuri harha. Todellisuudessa sateenkaaripolitiikka pyrkii askel askeleelta vaientamaan biologiseen todellisuuteen perustuvan näkemyksen naisena ja miehenä elämisestä. Se tavoittelee tilannetta, jossa sukupuoliperusteiseen avioliittoon pohjaavat näkemykset leimataan poliittisesti epäkorrekteiksi ja syrjiviksi. Tästä leimasta on kieltäydyttävä", Räsänen kirjoitti Uuden Suomen Puheenvuoron blogissaan.

Sosionomi(AMK)-kirkon nuorisotyönohjaaja ja Aito avioliitto ry:n toiminnanjohtaja Susanna Koivula otti myös kantaa tänä vuonna Uuden Suomen Puheenvuoron blogissaan "Lakkasiko kirkko olemasta kirkko?" evankelis-luterilaisen kirkon antamaan tukeen Helsinki Pride 2019 -viikolle ja toteaa, ettei sateenkaariliikkeen arvoihin sisälly se, että olisi vapautta ajatella ja tunnustaa toisenlaista käsitystä sukupuolesta ja avioliitosta.

"Kirkko osallistumalla Pride-viikkoon tulee vahvistaneeksi seksuaalipoliittista maailmanlaajuista liikettä, joka pyrkii muun muassa sammuttamaan kristillisen opetuksen ihmissuhteista."

Helsinki Pride -yhteisö, joka aiemmin tunnettiin nimellä HeSeta, on vuonna 1990 perustettu kansalaisjärjestö ja se pitää itseään asiantuntijaorganisaationa. Verkkosivuillaan se ilmoittaa tavoitteekseen "poistaa kulttuuriin, kieleen sekä yhteiskunnan rakenteisiin, arvoihin ja normeihin sisältyvää eriarvoisuutta".

Sitä samaa uuden hallituksen toteuttamaa "puhdasoppista radikaalifeminismiä", mistä Oikea Media on viime päivinä uutisoinut - lähinnä "kahlitsevien normien ja rakenteiden purkamisen" ympärillä pyörimistä, "sukupuolittuneiden termien" kanssa kikkaillen ja "väärää" mieltä olevien sananvapautta rajoittaen.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen "oikeuksia ja moninaisuutta" äänekkäästi ajavaa Helsinki Pride -viikkoa mainostetaan "vuoden värikkäimpänä kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtumana", "yhtenä vuoden suurimmista yleisötapahtumista" ja "Helsingin suurimmista kesätapahtumista", joka "tuo kaikki sateenkaaren sävyt kaupunkiin kesäkuun lopussa" ja runsaasti tapahtumia Helsinkiin juhannuksen jälkeisellä viikolla 24.–30.6.

Vuonna 2018 Helsinki Pride -viikon kulkueeseen ja puistojuhlaan houkuteltiin yli 100 000 osallistujaa ja josta Yle uutisoi laajasti keskeisten sdp:n, kokoomuksen ja vihreiden poliitikkojen ilkamoivilla kuvatervehdyksillä, näyttämällä lisäksi tapahtumasta suoraa erikoislähetystä.

Helsingin Pride -kulkue järjestetään tänä vuonna lauantaina 29.6, johon irstailuviikko huipentuu. Helsinki Pride -kulkue starttaa Senaatintorilta klo 11 ja päättyy Kaivopuistoon koko kaupungin yhteiseen Puistojuhlaan. Myös Helsingin yliopisto on ensimmäistä kertaa virallisesti mukana Pride-kulkueessa.

"Menovinkkinä" viikolle Helsinki Pride -yhteisö nostaa torstain 27.6. klo 16-18 pidettävän englanninkielisen keskustelutilaisuuden "Pride Talk: LGBTIQ+ -asylum seekers & immigrants in Finland", jossa keskustellaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien tilanteesta ja kokemuksista Suomessa.

Se järjestetään Pride Housessa, joka on tänä vuonna Kansallismuseo.

Merkille pantavaa on, että Helsinki Pride -yhteisön sivuilta löytyy myös artikkeleja arabiaksi.

Lisäksi esimerkiksi ulkomailla jo useamman vuoden eri Pride-tapahtumissa käytössä ollutta tapaa ”halaajavanhempien” tarjoamista haleista ollaan tuomassa myös Suomeen.

Helsinki Prideen kuuluvassa Kaivopuiston Puistojuhlassa järjestetään halauspiste 29.6. kello 14–18 ja halauspiste toteutetaan usean seurakunnan yhteisen Konttikirkon luona.

Tämäkin tempaus paljastaa vain sen, mikä on tyypillistä vasemmistoradikaalille sateenkaari-ideologialle: uhriutuminen, itsensä rajaaminen uhripositioon ja tässä tapauksessa se tarkoittaa "teatteriesitystä", missä sateenkaari-ihmiset esittävät joutuneensa "omien vanhempien tai isovanhempien karsastamaksi" heidän seksuaalisen suuntautumisensa, sukupuoli-identiteettinsä tai sen ilmaisun vuoksi.

Näin voidaan tehokkaasti osaltaan edistää gender-ideologian etenemistä, kun annetaan valheellinen käsitys "syrjivistä perheistä", joissa ei seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön suhtauduta hyväksyvästi ja joidenkin välit perheeseen ovat jopa katkenneet kokonaan, ja että "jokainen ansaitsee hyväksyvän vanhemman halauksen sukupuoli- tai seksuaali-identiteetistään riippumatta".

Ideaa halaajavanhemmista ei tarvitse hakea kaukaa, se on synnytetty alun perin Feministinen kirkko -Facebook -ryhmässä.

 

 

Toimituksen viesti Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa johtaville piispoille ja johtajajille: 'Mene, mene, tekel, ufarsin'


 

Tytti Salenius ti 25.06. 00:19

Pääuutiset

blogit

Olli Pusa

Työeläkejärjestelmä kriisissä

ke 20.11. 12:47

Heikki Porkka

Irtisanoutumisia professori Vesa Puurosen sensuuritoiminnasta

ke 20.11. 09:21

Mikko Paunio

Hourulan väen ilmastovallankumous julkistettiin

su 17.11. 09:51

Vieraskynä

Jälleen kerran kaikki alkoi siitä, kun Israel ampui takaisin

su 17.11. 00:37

Professorin Ajatuksia

Ilmastonmuutos vie kohti sosialismia

la 16.11. 23:35

videot