Blogi: Timo Vihavainen, ti 06.11.2018 22:17

Alatyylin ylösnousemus

Kieli palaa juurilleen

 

Kieli on yhteisöjen yhdysside ja muodostaja, rakkauden, kunnioituksen ja jopa palvonnan kohde. Siinä on usein koettu olevan jotain salaperäistä ja jopa pyhää: äidin kieli edustaa kansallisuuden pehmeämpää puolta, hoivaa ja huolenpitoa siinä, kun maskuliinisuus edustaa ekspansiivista voimaa ja turvaa.

On luonnollista, että myös alakulttuurit ja muut yhteisöt yhden valtakielen piirissä kehittävät oman puhetapansa ja jopa omia sanojaan. Ääntämistapa ja intonaatio on usein vaikea omaksua ja pitää vaikkapa Englannissa luokat tehokkaasti omissa karsinoissaan. Suomessa slangi joskus pelasi suomen kielelle vieraiden äänteiden viljelyllä.

Erottautuminen käy helposti kielipelin avulla. Murrosikäisten fanikulttuureissa syntyy kuin luonnostaan idoleiden ympärille puhetta, jota vihkiytymättömät eivät ymmärrä. Postmoderni tutkimus näyttäisi suorastaan elävän kyhäämiensä erikoiskäsitteiden varassa.

Eksklusiivisuus eli poissulkeminen on jokaisen itseään kunnioittavan klubin ominaisuus. Ja huomattakoon, että klubien muodostaminen on nimenomaan sellaisen tasa-arvoajatuksen kieltämistä, joka edellyttää jokaisella olevan subjektiivinen oikeus mennä minne tahansa.

Se lähtee siitä, ettei yksilön itsemääräämisoikeudesta seuraa oikeutta rajoittaa mielin määrin kaikkien muiden itsemääräämisoikeutta.

Erilaiset yhteisöt suosivat kukin erilaisia sanoja. Tavaksi on tullut, että ns. sivistyneissä piireissä on kartettu tiettyä sanastoa, joka on luokiteltu alatyyliseksi. Ajatuksena lienee ollut, että henkisellä tasolla elävä ihminen peittää näkyvistä ne ruumiintoiminnot, jotka muistuttavat hänen eläimellisyydestään.

Syöminen on jossakin määrin poikkeus, mutta myös siitä on kehitetty aterioimista, jolla on oma estetiikkansa ja joka merkittävästi poikkeaa karkeasta tankkaamisesta, joka taas tapahtuu vähimmän vastuksen tietä, mässyttämällä vaikkapa erilaisten ruoka-aineiden sekoitusta sisältävää tötteröä.

Samaan aikaan pidetään tietenkin hattu päässä ja tehdään kaikenlaisia hommia, potkupallokisojen katsomisesta vaikkapa tietokonepelin pelaamiseen.  Röyhtäilyn ja piereskelyn liittäminen sellaiseen syömiseen on tietenkin täysin luontevaa.

Mutta kielestä piti puhuttaman ja sellaisesta sanastosta, jota ei pidetä sopivana sivistyneessä kanssakäymisessä. Tietyissä yhteyksissä varmaankin kaikki mahdolliset sanat ovat paikallaan, kyse on nyt niin sanoakseni sopivuusalueesta.

New York Review of Books on ollut aktiivisesti seuraamani lehti jo muutaman vuosikymmenen. Sen tavaramerkkeihin kuuluu hyvä kielenkäyttö. Alansa huippuspesialistit (jopa he!) kirjoittavat siinä selkeästi ja usein mukaansatempaavasti. Niin sanotut julkiset intellektuellit taas tuskin edes voisivat saavuttaa asemaansa, mikäli kieli olisi kankeaa ja sotkuista.

Hätkähdin hieman huomatessani uusimmassa numerossa puolen sivun mainoksen, jossa näytti olevan tarjolla jääkaappimagneetteja, joiden antina olivat jotkut iskulauseet.

Lauseet, jotka oli kirjoitettu tikkukirjaimilla aika sotkuisesti, kenties kansanomaista tyyliä tavoitellen, olivat seuraavanlaisia: AMERICAN/BIGDICK/MILITARY; BILGEPUMP/MUMBLEFUCK/BANKERS; MONEYSUCK/BLABFUCK/SENATORS ja RACIST/MOTHER/FUCKER.

Mieleen tuli Pietari Suuren oma pieni salaseura eli Kaikkein juopunein ja hulluin synodi (Всешутейший, всепьянейший и сумасброднейший собор), jonka funktiona oli rienaaminen ja jossa puhuttiin kiroilemalla.

Tässä tapauksessa kyseessä sen sijaan osoittautuikin olevan taidenäyttelyn mainos. Kuvissa esitetyt, lasikuidusta ja muodista tehdyt teokset ovat esillä Castelli-galleriassa, Läntisellä 40. kadulla ja lienee siellä jotakin muutakin.

Rienaaminenhan se kai tässäkin on tarkoituksena ja kukaties siinä samalla halutaan esittää, millaista kieltä on sopivaa käyttää poliittisista vastustajista tai muuten epämiellyttävinä pidetyistä ihmisistä. Huomattakoon, että kieli kuitenkin oli täysin poliittisesti korrektia, joten tabujen rikkomisesta ei taiteilijaa ainakaan voi syyttää.

Myönnän, että tuo pilssipumppu vetosi huumorintajuuni ja itse voisin kehittää sitä vielä pidemmälle: miltä kuulostaisi septitankki/septipumppu? Rajaisin sen käytön joka tapauksessa neljän seinän sisälle tai ehkä myös veneen avotilaan.

Yllä kuvatun taiteen arvosta ja merkityksestä näyttää olevan vallalla erilaisia käsityksiä. Itse en arvosta sitä lainkaan. Sen nostaminen laatulehden sivulle on toki perusteltua sikäli, että ihmiset saavat siten tilaisuuden ymmärtää, mitä on tarjolla, kun suunnittelevat käyntiä galleriassa.

Onko koko tämä ilmiö kuitenkin samalla oire kielen köyhtymisestä? Englannin tavatonta sanarunsautta -siihenhän on kopioitu usean kielen sanastot- on usein ihasteltu. Mitä kirosanoihin tulee, en silti ole koskaan  tavannut sillä alalla mitään todella säväyttävää.

Täysin infantiilinen, kopulaatioon liittyvä sanasto on sen sijaan vallitsevana. Sarjakuvamaailmasta tuttu kapteeni Haddock kyllä käyttää hyvinkin meheviä termejä, mutta ne taitavat olla pelkää kirjallista keksintöä.

Kysymys kuuluukin, mikä on tällaisen, jonninjoutavan kieliroskan esille nostamisen funktio? Onko siinä kyse jonkinlaisesta uusrahvaanomaisuudesta (vrt. wrapien järsiminen ruokailemisen sijasta)? Onko tämä uusprimitiivisyyttä, joka juontuu siitä laajemmasta ilmiöstä, ettei henkisemmän maailman ylemmyyttä enää oleteta eikä siihen pyritä ainakaan Amerikan itärannikon kulttuuripiireissä?

No, nyt saattoi mennä jo vähän liian pitkälle. Mutta mehän elämme tunnetusti ruumiillisuuden aikaa… Siihen taitaa liittyä luontevasti myös alatyylin ylösnousemus. Sitä kuitenkin toivoisi, että silläkin alalla edes olisi sitten jotakin kunnollista esitettävää, jos sinne kerran mennään. Ja toivottavasti sinne ei jäädä.

 

Timo Vihavainen ti 06.11. 22:17

(Kaikki OM:n osoitteet vaihdettiin turvallisiksi https- osoitteiksi 28.10.2018. Muutos nollasi osan vanhoista FB peukutus- ja jakolaskureista)

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Kieliparkamme on vaarassa

ke 12.12. 23:33

Joutavan paperin johdosta

ti 11.12. 23:49

Symbolit ja historia

ma 10.12. 23:29

Tatuoitu nainen

la 08.12. 23:22

Siivottomuuden psykologiaa

pe 07.12. 23:08

Satuja lapsille

to 06.12. 12:56

Kansallispäivä

ti 04.12. 22:31

Suuri johtaja

ma 03.12. 22:50

Euroopan konsertti I

la 01.12. 23:34

Ukraina on eri maata

la 01.12. 11:27

blogit

Vieraskynä

Kirja-arvio: Kiinalainen juttu

su 18.11.2018 00:00

Juha Ahvio

Sananvapaus on uhattuna Suomessa

to 06.12.2018 13:01

Professorin Ajatuksia

Strasbourgin tapaus saattoi pelastaa Macronin

ke 12.12.2018 23:32

Jukka Hankamäki

Tapahtuneiden tosiasioiden edessä

ma 10.12.2018 23:34

Petteri Hiienkoski

Ylen sokeat politrukit "natsijahdissa"

pe 07.12.2018 05:29

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Afrikan tulevaisuus huumeiden varjossa

su 09.12.2018 15:21

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Suomen johto GCM pakokauhussa?

ke 12.12.2018 23:36

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Facebook ja sananvapaus - mahdoton yhtälö?

to 13.12.2018 19:52

Olli Pusa

Länsimaiden perikato?

su 02.12.2018 22:56

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

Agendatoimittajat turvautuvat jo natsien propagandajohtaja Göbbelsin oppeihin

la 08.12.2018 18:28

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Kieliparkamme on vaarassa

ke 12.12.2018 23:33

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40