Kiinan globaali pelottelukampanja - EU harjoittaa itsesensuuria lepyttääkseen Kiinaa

EU pehmensi kertomusta Kiinan disinformaatiosta Pekingin uhkailtua seurauksilla, ettei se enää toimittaisi EU:hun lääketieteellistä välineistöä koronapandemian vastaiseen taisteluun

Ulkomaat su 03.05.2020 22:38

Euroopan unioni on antanut periksi Kiinan painostukselle ja vesittänyt raportin koskien Kiinan pyrkimyksiä välttää vastuunsa koronaviruspandemiasta. Pekingin virkamiesten on raportoitu uhanneen estää lääketieteellisten tarvikkeiden vienti Eurooppaan, jos raportti olisi julkaistu ​​alkuperäisessä muodossaan.

On vähintäänkin yllättävää, että myös valtavirtamediat ovat uutisoineet tästä, Yle mukaan lukien.

Yle kertoi 26. huhtikuuta 2020 Kiinan painostaneen EU:ta lieventämään raporttia, joka arvostelee Kiinaa. Jos raportista ei olisi jätetty pois Kiinaa arvostelevia kohtia, kostoksi Kiina oli uhannut, ettei se enää toimittaisi EU:hun lääketieteellistä välineistöä koronapandemian vastaiseen taisteluun.

Paljastukset tulivat ilmi samaan aikaan, kun kiinalaiset diplomaatit ympäri maailmaa käyvät aggressiivista disinformaatiosotaa, jonka tarkoituksena on ohjailla kerrontaa koronaviruksen alkuperästä.

Tämänkaltaista taktiikkaa on kuvattu diplomatian "susisoturi" -tyyliksi ("Wolf Warrior" style of diplomacy), joka on saanut nimensä kiinalaisen sotatoimintaelokuvan mukaan.

Kiinan edustajat ovat olleet erityisen aggressiivisia Twitterissä, jota he käyttävät hyökätäkseen, pelotellakseen ja hiljentääkseen länsimaisia ​​toimittajia, lainsäätäjiä ja ajatushautomoiden tutkijoita - lähinnä kaikkia, jotka kyseenalaistavat Kiinan virallisen version tapahtumista.

Gatestone -instituutin vanhempi tutkija Soeren Kern on perehtynyt 28. huhtikuuta julkaistussa artikkelissaan "Koronavirus: Kiinan globaali pelottelukampanja - EU harjoittaa itsesensuuria miellyttääkseen Kiinaa" Kiinan muuta maailmaa vastaan käynnistämään "sotaretkeen", jossa se käyttää taktiikkana uhkailua ja vaientamista.

Soeren Kern tuo julki artikkelissaan useita viimeaikaisia kiinalaisten diplomaattien yrityksiä pelotella ja tukkia suu niiltä, jotka uskaltavat uhmata Kiinan hallintoa. Esimerkkejä Soeren Kern luettelee muun muassa Australiasta, Brasiliasta, Kanadasta, Ranskasta, Saksasta, Intiasta, Filippiineiltä, Ruotsista ja Venezuelasta.

Reutersin mukaan yli 60 kiinalaista diplomaattia ja suurlähetystöä on perustanut Twitter- tai Facebook-tilin viimeisen vuoden aikana, vaikka molemmat julkaisualustat ovat kiellettyjä Kiinassa. He ovat käyttäneet niitä hyväkseen kohdistaakseen hyökkäyksiä Kiinan hallintoa arvostelevia vastaan ympäri maailmaa.

Brysselissä toimiva uutistoimisto Politico Europe ilmoitti 21. huhtikuuta saaneensa ennakkokappaleen kyseisestä EU:n raportista koskien Kiinan ja Venäjän koronavirustautiin (Covid-19) liittyvää väärien tietojen levittämiskampanjaa. Raportti, jonka EU aikoi julkaista tuona samana päivänä, sisälsi seuraavan kappaleen:

"Kiina on jatkanut maailmanlaajuista disinformaatiokampanjaa torjuakseen syytökset pandemian puhkeamisesta ja parantaakseen kansainvälistä imagoaan. Sekä avoimia että peittelytaktiikoita on havaittu."

New York Timesin mukaan - joka myös sai alkuperäisen version raportista - kiinalaisviranomaiset ottivat nopeasti yhteyttä Euroopan unionin edustajiin Pekingissä yrittääkseen haudata raportin.

Euroopan ulkosuhdehallinto, EUH (EU's External Action Service, EEAS), julkaisi lopulta raportin - Covid-19:n disinformaatio - 24. huhtikuuta, mutta Kiinaa koskevia kohtia raportissa oli suurissa määrin pehmennetty.

New York Times selitti:

"Alkuperäisessä raportissa mainittiin Pekingin pyrkimyksistä rajoittaa viittauksia siihen, että virus on saanut alkunsa Kiinassa syyttämällä osin Yhdysvaltoja taudin leviämisestä kansainvälisesti.

Siinä todettiin, että Peking oli kritisoinut Ranskaa sen hitaasta reagoimisesta pandemiaan ja oli suoltanut vääriä syytöksiä, joiden mukaan Ranskan poliitikot olisivat käyttäneet rasistisia herjauksia Maailman terveysjärjestön pääjohtajaa vastaan​​."

New York Times myöntää, että Kiina esti nopeasti asiakirjan julkaisemisen ja Euroopan unioni antoi periksi. Raportti oli ollut menossa jo julkaistavaksi, kunnes ylemmät virkamiehet määräsivät siihen korjauksia kielenkäytön hillitsemiseksi Kiinan osalta.

Lause Kiinan "maailmanlaajuisesta disinformaatiota" koskevasta kampanjasta poistettiin, samoin kuin kaikki maininnat Kiinan ja Ranskan välisestä kiistasta. Muutakin kielenkäyttöä raportissa hiottiin.

Kiinan painostuksen alla EU:n diplomaattiyksikön päällikön, Josep Borrellin viestintäneuvoja Esther Osorio puuttui henkilökohtaisesti asiaan ja viivästytti alkuperäisen raportin julkistamista.

Tässä välissä on hyvä muistaa, että Josep Borrell on Euroopan Unionin ulkopoliittinen johtaja, ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkeaksi edustajaksi vast'ikään nimitetty, Espanjan ulkoministeri, joka on toiminut Euroopan parlamentin puhemiehenä vuosina 2004–2007.

Borrell on tunnettu Iranin mullahien tukija ja hän on kannustanut Iranin hallintoa odottelemaan Amerikan ​​seuraamuksia, jos Yhdysvaltain presidentti Donald J. Trumpia ei valitakaan uudelleen vuonna 2020 presidentiksi.

Borrell on sanonut, että "Eurooppa tarvitsee uuden pääteeman" ja että ilmastonmuutoksen torjunnan "pitäisi olla yksi Euroopan elpymisen suurista koneistoista".

Borrell toivoi myös lisäksi avoimesti Britannian poistuvan EU:sta, koska se on pidäke eurooppalaisen supervaltion perustamiselle.

New York Timesin mukaan siis Borrellin avustajana toimiva Osorio pyysi analyytikoita tarkistamaan ja muuttamaan raporttia niin, että se keskittyisi vähemmän suorasanaisesti Kiinaan ja Venäjään välttääkseen puolueellisuussyytökset. Hän kehotti lisäksi analyytikoita asiapaperissa eli raportissa erottamaan toisistaan disinformaation edistämisen ja aggressiivisesti edistettävän kerronnan.

Tietojen mukaan EU toivoi saavan parempaa kohtelua eurooppalaisille yrityksille Kiinassa. Niin ikään kopion alkuperäisestä raportista saanut South China Morning Post paljasti 25. huhtikuuta, että Peking oli uhannut kieltäytyä antamasta lääketieteellisiä tarvikkeita Euroopalle, jos Kiinaa koskevaa osaa ei poisteta.

Intialainen geopoliittinen analyytikko Brahma Chellaney tiivisti EU:n toiminnan laajemmat vaikutukset:

"EU harjoittaa itsesensuuria raportissaan Kiinan painostuksen jälkeen. Vesittäessä raporttiaan EU poisti viittaukset Kiinan pandemiaan liittyvään 'disinformaatiokampanjaan'. EU on edelleen heikko lenkki rakentaessaan demokratioiden yhteisymmärrystä Kiinan voimakasta diktatuuria vastaan."

On huomattava, että EUH toimii EU:n "ulkoministeriönä", jolla on oma diplomaattikuntansa.

Yle kertoo, että arvostelun kohteeksi joutuneen disinformaatioraportin tuottaneen EU:n ulkosuhdehallinnon strategisen viestinnän ja informaatioanalyysin yksikön raportit eivät edusta EU:n virallista kantaa, mutta julkaisut pyrkivät tekemään näkyväksi disinformaatiota, joka kohdistuu EU:hun ja sen jäsenmaihin.

Yksikön toimintatapoja on myös arvosteltu esimerkiksi siitä, että disinformaation paljastusmetodit eivät ole systemaattisia ja puolueettomia, Yle lisää.

Tosiasia kuitenkin on, että kiinalaiset diplomaatit ympäri maailmaa ulkoministeri Wang Yin johdolla ovat solvanneet hallituksia ja yksityishenkilöitä, joidenka he antavat ymmärtää loukanneen Kiinaa. Joidenkin analyytikkojen mukaan tämä kertoo Kiinan kasvavasta vaikutusvallasta kansainvälisissä asioissa.

"Kiina haluaa muiden maiden tietävän, kuka on pomo", kirjoitti puolestaan Kiinan tarkkailija Bethany Allen-Ebrahimian.

Toiset analyytikot ovat sitä mieltä, että Kiinan jyrkkä linja kuvastaa Kiinan kommunistisen puolueen haurautta ja että Kiinan presidentti Xi Jinping ruokkii kansalliskiihkoa lujittaakseen valvontaansa kasvavan sisäisen vihan keskellä tyrittyään koronaviruskriisissä.

"Kaikki hallitukset ovat huolissaan siitä, kuinka he selviävät tästä vitsauksesta, mutta yhden puolueen autoritaariselle hallitukselle pelot ovat eksistentiaalisia", totesi kanadalaisen National Postin kolumnisti ja päätoimittaja Kevin Libin artikkelissaan "Pekingin kommunistinen hallinto on suurin selviytymistämme uhkaava 'Kiinan virus'".

Kevin Libin alleviivaa, että kriittisten viikkojen ajan Kiinan hallitus valehteli ja kielsi, sen sijaan, että olisi ryhtynyt ankariin hillitsemistoimiin, kun virus levisi hallitsemattomasti ympäri maailmaa.

"Ja nyt koko maailma maksaa."

Joka tapauksessa Kiinan painostuskeinoilla on ollut vaikutusta - kuten edellä on todettu ilmiselvästi Euroopan unionin kohdalla käyneen, mutta kiivasta sananvaihtoa Kiina on käynyt myös esimerkiksi Intian, Filippiinien, Venezuelan, Australian ja Brasilian kanssa.

Kiinan Intian-suurlähettiläs Ji Rong on toistuvasti räyhännyt Intian virkamiehille ja tiedotusvälineille.

10. huhtikuuta Ji Rong twiittasi:

"On valitettavaa, että jotkut intialaiset tiedotusvälineet julkaisivat artikkeleita, joissa viitataan COVID-19:een jälleen 'Wuhanin viruksena', 'Kiinan viruksena'. Kansainvälisessä yhteisössä on selvä yksimielisyys siitä, että virusta ei pidä yhdistää mihinkään tiettyyn maahan, alueeseen tai etniseen ryhmään. Tällaista leimaamista ei voida hyväksyä."

29. maaliskuuta Filippiinien terveysministeriö pyysi anteeksi päivää aiemmin esittämiään kommentteja, joiden mukaan kaksi Kiinan toimittamaa koronavirustestipakkauserää oli ala-arvoisia. Terveysministeriön kansliapäällikkö Maria Rosario Vergeire oli sanonut, että kiinalaisten valmistajien BGI Groupin ja Sansure Biotechin valmistamat tarvikkeet olivat vain 40-prosenttisesti oikeanlaisia ja että jotkut niistä olisi heitettävä pois.

Kiinan suurlähetystö Filippiinien pääkaupungissa Manilassa twiittasi:

"Kiinan suurlähetystö torjuu tiukasti kaikki vastuuttomat huomautukset ja pyrkimykset heikentää yhteistyötämme tässä suhteessa."

Kiinan suurlähetystö Venezuelassa julkaisi 18. maaliskuuta vihaisen "tiedoksiannon", joka koostui 17 twiitistä, sen jälkeen kun nimettömät Venezuelan lainsäätäjät olivat viitanneet koronavirukseen "Kiinan koronaviruksena" ja "Wuhanin koronaviruksena". Kiinan suurlähetystön mukaan lainsäätäjiä vaivasi "poliittinen virus" ja suurlähetystö suositteli heitä "hakeutumaan hoitoon". Ensiaskeleena neuvoksi twiitattiin, että heidän olisi viisasta "panna maski kasvoille ja olla hiljaa".

Australian pääministeri Scott Morrison kehotti 23. huhtikuuta kaikkia Maailman terveysjärjestön (WHO) jäsenmaita tukemaan koronaviruspandemiaa koskevaa riippumatonta arviointia. Hän sanoi, että kaikki WHO:n jäsenet olisi velvoitettava osallistumaan tarkasteluun, ja lisäsi, että Australia tulee vaatimaan tutkimusta WHO:n yleiskokouksessa 17. toukokuuta.

Kiinan ulkoministeriön edustaja Geng Shuang vastasi:

"Australian ehdottama niin sanottu riippumaton tutkimus on todellisuudessa poliittista manipulointia. Suosittelemme Australiaa luopumaan ideologisista ennakkoluuloistaan."

Kiinan Brasilian-suurlähettiläs Yang Wanming jakoi twiitin, joka myöhemmin poistettiin. Hän oli kutsunut presidentti Jair Bolsonaron perhettä "valtavaksi myrkyksi" sen jälkeen kun Brasilian presidentin poika Eduardo oli syyttänyt "Kiinan diktatuuria" koronaviruspandemiasta. Twiitti sai Brasilian ulkoministeri Ernesto Araújon nuhtelemaan suurlähettilästä.

Ernesto Araújo totesi, että Eduardon Kiinaan kohdistunut kritiikki tosin "ei vastaa Brasilian hallituksen kantaa", mutta "hän ei milloinkaan loukannut Kiinan valtionpäämiestä".

"Ei ole hyväksyttävää, että Kiinan suurlähettiläs kannattaa tai jakaa loukkaavia viestejä Brasilian valtionpäämiehestä ja hänen äänestäjistään", Araújo huomautti.

Hänen mukaansa suurlähettilään twiitti oli siksi sopimaton ja loukkasi hyvää diplomaattista käytäntöä.

Araujo vaati lausunnossaan myös Kiinalta anteeksipyyntöä, jota ei tietenkään tapahtunut.

Joidenkin maiden kohdalla Kiinan pelottelu on sitä vastoin kääntynyt sitä itseään vastaan varsin näyttävästi.

Saksalainen Bild -sanomalehti julkaisi 15. huhtikuuta artikkelin "Mitä Kiina on meille toistaiseksi velkaa", missä annettiin aihetta olettaa, että Kiinan olisi maksettava Saksalle 150 miljardia euroa (162 miljardia dollaria) korvausta koronaviruspandemiasta. Artikkeli sisälsi yksityiskohtaisen luettelon taloudellisista vahingoista, mukaan lukien 50 miljardia euroa pienyrityksille aiheutuneista tappioista ja 24 miljardia euroa menetetystä matkailusta.

Kiinan suurlähetystö Berliinissä vastasi syyttämällä Bild-lehteä rasismista. Suurlähetystön edustaja Tao Lili kirjoitti:

"Mietinnöstänne puuttuu paitsi olennaiset tosiasiat ja tarkat aikataulut, myös vähintäänkin journalistinen asianmukainen huolellisuus ja puolueettomuus. Ne, jotka tekevät kuten te teitte tämän päivän sanomalehden artikkelissa, ruokkivat nationalismia, ennakkoluuloja, muukalaisvihaa ja vihamielisyyttä Kiinaa kohtaan.

Sillä vähätellään kahden kansan välistä perinteistä ystävyyttä tai ei oteta vakavasti ymmärrystä journalismista. Tätä taustaa vasten miettii, mistä toimituksenne kansaamme ja valtiotamme kohtaan tuntema vastenmielisyys on lähtöisin?"

Bildin päätoimittaja Julian Reichelt vastasi omalla kirjelmällä, joka oli otsikoitu:

"Vaarannatte koko maailman"

Se julkaistiin saksaksi ja englanniksi ja se oli osoitettu suoraan Kiinan presidentti Xi Jinpingille.

Reichelt kirjoitti:

"Hallitsette valvonnalla. Ette olisi presidentti ilman valvontaa. Valvotte kaikkea, jokaista kansalaista, mutta kieltäydytte tarkkailemasta maanne sairastuneita elävien eläinten markkinoita (wet markets).

Suljette jokaisen sanomalehden ja verkkosivuston, joka on kriittinen hallintonne suhteen, mutta ette myyntikojuja, joissa myydään lepakkolientä. Ette ainoastaan valvo kansaanne, vaan myös saatatte heidät vaaralle alttiiksi - ja heidän avulla koko maailman."

Bildin päätoimittaja Julian Reichelt havainnollisti myös Kiinan presidentille, millainen valvontayhteiskunta on ja mihin se johtaa.

"Valvonta on vapauden epäämistä. Ja kansakunta, joka ei ole vapaa, ei ole luova. Kansakunta, joka ei ole uudistusmielinen, ei hoksaa mitään. Siksi olette tehnyt maastanne maailmanmestarin tekijänoikeusrikoksissa.

Kiina rikastuttaa itseään muiden keksinnöillä sen sijaan, että keksisi itse. Syynä siihen, että Kiina ei tee uudistuksia ja keksi, on se, että ette anna maanne nuorten ajatella vapaasti. Kiinan suurin vientihitti (jota kukaan ei halunnut saada, mutta joka on silti ulottunut ympäri maailmaa) on korona."

"Olette luonut salaperäisen, ei-avoimen Kiinan. Ennen koronaa Kiina tunnettiin valvontavaltiona. Nyt Kiina tunnetaan valvontavaltiona, joka tartutti maailman tappavalla taudilla. Se on poliittinen perintönne.

Suurlähetystönne kertoo minulle, etten elä 'kansojemme perinteisen ystävyyden' veroisesti. Oletan, että pidätte sitä suurena 'ystävyytenä', kun lähetätte nyt anteliaasti hengityssuojia ympäri maailmaa. Se ei ole ystävyyttä, nimittäisin sitä hymyn taakse piilotetuksi imperialismiksi - troijanhevoseksi.

Suunnittelette vahvistaa Kiinaa vitsauksen avulla, viemällä sitä maastanne ulkomaille. Ette tule onnistumaan. Korona on poliittinen loppunne, ennemmin tai myöhemmin."

 

 

Tytti Salenius su 03.05. 22:38

Pääuutiset

blogit

Olli Pusa

Kuinka suomalaisten rahat huijataan?

su 24.05. 23:20

Pauli Vahtera

Monikulttuurisuus tuhoaa luottamuksen yhteiskunnassa

to 21.05. 23:28

Juha Ahvio

Se on salaliittoteoria!

to 21.05. 23:17

Matti Viren

Kuka pelastaa kunnat?

to 21.05. 23:15

Jukka Hankamäki

Koronaviruksen lentoon lähtö: näyttö vihervasemmiston viisaudesta

to 21.05. 23:13

videot